:: بگو مگو با نیکان
:: رسانه سبز میدان لجن مالی نیست
::  این باش و آن نباش زبان و منطق سبز نیست
:: ورود به مرحله تثبیت گفتار سبز
:: جنبش سبز مرگ ندارد
:: بعد از 22 بهمن
:: بیانیه خامنه ای، سند آپارتاید ولایی
:: اگر سبزها 22 بهمن را از دست بدهند بازی را باخته اند
:: راه حل رفسنجانی یا جمهوری سوم
:: خامنه ای در پرانتز
:: شفاف سازی از این بیشتر؟
:: این صدای خرد خامنه ای است؟
:: بازی در وقت اضافه
:: قرآنی که خدا به علم الهدی نازل کرده است
::  بیانیه عاشورای موسوی؛ راه آخر پیش از فروپاشی
:: آن نیمه غایب
:: عاشورا و اشقیای نظام
:: ماجرا خیلی ساده است
:: مسیرهای تاریخ فردا
:: وقتی بالاخره رهبر پاسخگو شد
:: شهر ممنوعه آخرین ولی فقیه
:: آنچه روز قدس فاش کرد
:: بیانیه های خنده دار
:: اندیشه و هنر جنبش
 
 
گفتگویی ویدئویی با آموزشکده توانا در باره زندگی و کنشگری  |:|   شهرآشوبی رسانه ای راه مبارزه با جمهوری اسلامی نیست  |:|   بخارا؛ رسانه نجبای ایرانی  |:|   توئیت هایی که می تواند شما را از کار بیندازد  |:|   واژه نامه کوچک مهاجرت، تبعید و آوارگی  |:|   فروغ در بریندیزی؛ برای ساخت فیلم کوتاه  |:|   قفل ارسطو، کلید حافظ، و ایمان آشوری  |:|   جامعه کلنگی یا ضعف تئوری تاریخی؟  |:|   رسانه، مرکز و پیرامون، وحدت و کثرت  |:|   تاریخ شفاهی رسانه: گفتگو با مهدی جامی  |:|   [بايگانیِ لينکدونی]
 
 
 
 

حلقه ملکوت
دفتر زمانه
سايت فيلم چرخ و فلک
خدا و انسان در گودر، لندن: اچ اند اس مدیا، 2011
ادب پهلوانی، تاریخ ادب دیرینه ایرانی از زرتشت تا اشکانیان، تهران: ققنوس، 1388
منطق الطیر رسانه های خرد
انشاالله طبقه متوسط را به خاک خواهیم سپرد
چرا استیو جابز ایرانی نبود؟
به سوی ضد-انقلاب آینده
در باره شریعت و عقلانیت
وبلاگ ایرانی: 60 هزار سردبیر
هند در هویت ایرانی
شبهای موسیقی در ریگستان سمرقند - ویدئو و عکس
از شهر خدا تا شهر دنیا
شراب نیشابور
سکس، جنسیت و عشق در ایران
زندگی خصوصی و عرصه عمومی، سوی ناگفته زندگی ایرانی
ورقی چند از تاریخ گل و گلفروشی در ایران
سیمین و شعر طلایی اش
کارت پستالهایی از تاجیکستان
سمرقند
فرهنگ تاجيک
چهره های فرهنگ تاجيک
تاجيکان از چشم دوربين
بهشت تقسيم شده
مثل نان سمرقندی
از سمرقند تا دوشنبه
هويت تاجيکی
لينکستان تاريخ ايران
Wong Kar Wai
HAWCA
Alan Sokal
Davlatmand and Whirling Tajik Dancers
The Prokudin-Gorskii Photographic Records
آرزو بر باد - پی‌دی‌اف
 




 
March 24, 2010  
سالی که سلطان شکسته شد  
 
برای ویژه نامه نوروزی مردمک یادداشتی نوشتم که قرار بود در آن از استراتژی های سبزها در سال 88 بگویم و استراتژی های ایشان در سال 89. خلاصه سال 88 از نظر من این است که خامنه ای به عنوان رهبر-سلطان شکسته شد و این نتیجه سیاست چپ های کهنه کار بود و اصلاح طلبان آشنا به خم و چم نظام. به نظر من خامنه ای به عنوان مظهر جباریت سلطانی در مقابل شهروندان و شهروندمداران شکسته شد. نه اینکه دوره سلطانی و پادشاهی در ایران به سر آمده باشد. اصلا این مهم نیست. چنانکه در کشورهای راقیه از ژاپن تا انگلستان هنوز پادشاهی هست. آنچه مهم است این است که اندیشه سیاسی رعیت پروری تمام شده است. این چراغ دیگر نوری ندارد و دارد فتیله می سوزاند.

خامنه ای بازنده بزرگ سال 88 بود و تفکر حامی او که تحجر اسلامیون مصباحی باشد و نوچه های آخرالزمانی به همراه او شکست خوردند. باز هم مهم نیست که به ضرب و زور در میدان ماندند. اما افتضاحی که به پا کردند دیدنی بود. این دست و پا زدن رعیت پروران فوق العاده مهم است. گردشی تاریخی است در سده آزادیخواهی در ایران.

در واقع تفکر سلطان-رعیت است که در سال 88 شکسته شد و شکست خورده است و بزودی از میدان هم به در خواهد شد. اسم اعظم همه رفتارهای خامنه ای-احمدی نژادی همین رعیت پروری و مقابله با شهروند و شهروندمداری است. مدل سیاسی بعدی هر چه باشد چه دینی یا غیردینی چه جمهوری یا غیرجمهوری چه متمرکز یا فدرال چه ادامه همین جمهوری یا تاسیس جمهوری دوم آنچه یقینی است این است که دیگر کسی نمی تواند آیین شهروندمداری را زیرپا بگذارد و قانون بنویسد و حکومت کند. سال 88 سال شهروند شدن مردم ایران بود. آنها در یک پروسه دردناک و همزمان پرنشاط از رعیت بودن مردند و در شهروند شدن تولدی دوباره یافتند. این مهمترین دستاورد ما مردم در سال 88 بود.

سال 89 سال خطیر و پرخطری است. خامنه ای و ولایتی ها با بازگشت یک موج بزرگ روبرو هستند که نتوانسته اند مهار کنند و به دلیل آن تغییر استراتژیک در منظر و معنای سیاست در ایران که گفتم نمی توانند هم مهار کنند. آنها به روشهای تاخیری و زمان خریدن هر چه جدی تر رو می آورند اما با پاسخهای سخت تری از سوی شهروندان روبرو خواهند شد. این نظام و این مدل که اینها دنبال آن اند آینده ای ندارد. کاملا بعید است که ولایتی-رعیتی ها تغییر کنند. ناچار تغییر به آنها تحمیل خواهد شد. هم از درون خیمه نظام و هم از بیرون. و شرح این می ماند به بعد.

یادداشت من برای مردمک را در اینجا بخوانید: بازنده بزرگ سال 88 

Send to    Friend's Email:
Your Email : 
 
آدرس دنبالک اين نوشته
http://www.malakut.org/cgi-bin/mt33/donbalak.cgi/5818
نقد و نظر

نتیجه سیاست اصلاح طلب ها و چپ های کهنه کار نبود.
نتیجه ۲۵ خرداد بود مردم ما، هبستگی شون و "شهروندیشون" رو در آینه خودشون به خودشون نشون داد.
البته اصلاح طلبها بر هدف صبوری کردند و درخت را کاشتند. ولی به نظر من آنچه در ۲۵ خرداد اتفاق افتاد از غالب هر سیاست و برنامه ریزی خارج است. خود اصلاح طلب ها فکر نمی کردند بیشتر از ۵۰۰۰۰ نفر بیایند.

به این در زبان مدرن می گویند رشد غیرخطی، حافظ بهش می گفت فیض روح القدس. من به حافظ بیشتر متمایلم. رندوم که نیست. درخت که می کارید با صبر پاش می شینید، کسی هست که درخت رو به میوه برسونه.
----------------------------------
اصرار به کوتاه گرفتن تاریح جنبش سبز به ضرر این جنبش است. این روند سالمی نیست. درست این است که بدانیم جنبش از دست کی به دست ما رسید. در تحولات اجتماعی مقدمه تحولات جزو تحولات است. و این یکشبه پدید آمدنی نیست. تاریخی فکر کنید. بعلاوه خاتمی و کروبی و موسوی هر کدام برای خود تاریخی دارند. حتی اگر رهبری این سه تن را هم ببینید نمی توان آن را از 25 خرداد شروع کرد. - سیب

Posted by: Anonymous at March 24, 2010 3:50 PM



توهم است. دوست داشتيد كار اصلاح طلبان بود. اما اصلاح طلبان يا زندان بودند يا كاري از دستشان بر نمي امد. ميرحسين بود و مردم!
ميرحسين اصولكراي اصللاح طلب است و اين هم شعاري مثل شعارهاي دروغ احمدي نيست.
ما مردم بوديم.جنبش سبز را به نام اصلاح طلب ها ننويسيد كه هم ستم است و هم تحريف تاريخ.
------------------
مساله جنبش سبز را نباید از 22 خرداد به بعد بررسی کرد. این مساله ریشه 31 ساله دارد. کمی فکر کنید به اینکه چرا نظام مقدس همه نخبگان اصلاحات را درست در روز اول گرفت؟ احکام هم به قول بازجوی نبوی از 19 خرداد صادر شده بود. - سیب

Posted by: سامان at March 24, 2010 3:15 PM



در ابتدای خواندن مقاله به شدت متعجب و متوقف شدم از این تعبیر «دوره کرباسچی» که به موازات «دوره خاتمی» آورده‌اید، در این جمله:

دوره خاتمی یک مزیت بزرگش شفاف سازی در حوزه سیاسی بود. پیش از آن فقط در دوره کرباسچی تا حدودی اوضاع روشنی گرفته بود و خط ها متمایز شده بود. پس از آن دو دوره، به سال عریانی رسیدیم.

دوره‌ی کرباسچی کی بوده است؟ آیا منظور دادگاه کرباسچی است که در ابتدای دوره‌ی خاتمی بوده؟

----------------
دوره کرباسچی دوره انتشار روزنامه همشهری و آغاز فعالیتهای مدیریت شهری در تهران و دیگر شهرها به تبعیت از تهران است. این دوره مهمی در تجدید هویت طبقه متوسط و ارزشهای شهروندمداری است و برای همین هم با مشت اهنین رعیت پروران روبرو شد. - سیب

Posted by: امین at March 24, 2010 9:28 AM



سلام سال نو مبارک باد .من هم با شما کاملا موافق هستم وجالب اینجاست که جناب رهبر متوجه توده مردم نیست ودیر یا زود به این نتیجه خواهند رسید.

Posted by: Anonymous at March 24, 2010 8:50 AM


نظر دهيد









اطلاعات به خاطر سپرده شود؟









 
پيوند  
دنبالک 0
نقد و نظر 4
چاپ کن
بفرست