:: بزرگداشت زندگی، نکوداشت روایت شخصی
:: حقیقت امری خانوادگی است
:: حق متفاوت بودن حق پایه و عام است و استثنا هم ندارد
:: یک روز به یاد ماندنی برای ایرانیان
:: منطق الطیر رسانه های خرد
:: رسانه ای که درماندگی را پس می زند
:: تاریخ با هیجان ساخته می شود
:: برای اینکه ایران خانه خوبان شود
:: نگرانی، تاثر، خوشحالی
:: بعضی از این چهره ها بیش از 10 هزار دلار کمک کرده اند
:: بگو مگو با نیکان
:: مناظره در باره مناظره
:: رسانه و ضدرسانه در ترور
:: انکار قتل بدتر از قتل است
:: یک روز شرم آور در روزنامه نویسی ایران
:: چرا بی بی سی کافی نیست؟
:: اندیشه و هنر جنبش
:: به توپ بستن اعتماد ملی
:: جنبش همان رسانه است
:: پیدا کردن نقطه تعادل در بیطرفی
:: باستان شناسی خبر 18.5 میلیارد دلاری
:: رسانه ملی-همگانی نه لنینی
:: جنبش رسانه خود را می خواهد
:: عدم خشونت يعنی طرد اوباشيگری، حزب الله بازی و کيهان نويسی
 
 
گفتگویی ویدئویی با آموزشکده توانا در باره زندگی و کنشگری  |:|   شهرآشوبی رسانه ای راه مبارزه با جمهوری اسلامی نیست  |:|   بخارا؛ رسانه نجبای ایرانی  |:|   توئیت هایی که می تواند شما را از کار بیندازد  |:|   واژه نامه کوچک مهاجرت، تبعید و آوارگی  |:|   فروغ در بریندیزی؛ برای ساخت فیلم کوتاه  |:|   قفل ارسطو، کلید حافظ، و ایمان آشوری  |:|   جامعه کلنگی یا ضعف تئوری تاریخی؟  |:|   رسانه، مرکز و پیرامون، وحدت و کثرت  |:|   تاریخ شفاهی رسانه: گفتگو با مهدی جامی  |:|   [بايگانیِ لينکدونی]
 
 
 
 

حلقه ملکوت
دفتر زمانه
سايت فيلم چرخ و فلک
خدا و انسان در گودر، لندن: اچ اند اس مدیا، 2011
ادب پهلوانی، تاریخ ادب دیرینه ایرانی از زرتشت تا اشکانیان، تهران: ققنوس، 1388
منطق الطیر رسانه های خرد
انشاالله طبقه متوسط را به خاک خواهیم سپرد
چرا استیو جابز ایرانی نبود؟
به سوی ضد-انقلاب آینده
در باره شریعت و عقلانیت
وبلاگ ایرانی: 60 هزار سردبیر
هند در هویت ایرانی
شبهای موسیقی در ریگستان سمرقند - ویدئو و عکس
از شهر خدا تا شهر دنیا
شراب نیشابور
سکس، جنسیت و عشق در ایران
زندگی خصوصی و عرصه عمومی، سوی ناگفته زندگی ایرانی
ورقی چند از تاریخ گل و گلفروشی در ایران
سیمین و شعر طلایی اش
کارت پستالهایی از تاجیکستان
سمرقند
فرهنگ تاجيک
چهره های فرهنگ تاجيک
تاجيکان از چشم دوربين
بهشت تقسيم شده
مثل نان سمرقندی
از سمرقند تا دوشنبه
هويت تاجيکی
لينکستان تاريخ ايران
Wong Kar Wai
HAWCA
Alan Sokal
Davlatmand and Whirling Tajik Dancers
The Prokudin-Gorskii Photographic Records
آرزو بر باد - پی‌دی‌اف
 




 
July 10, 2009  
بی بی سی را بی اعتبار نکنیم  
 
دوستان جوان نباید خام تندروی ها شوند و نباید ابزار کودتاچی هایی شوند که از رسانه متنفرند. از بی بی سی انتقاد کنید اما آن را متهم و محکوم و رد و طرد نکنید. این خطای بزرگی است. آنها که بی بی سی را به کوتاهی و بی اعتنایی به جنبش مردم ایران متهم می کنند لزوما همه دلسوز رسانه و مردم نیستند. مراقب باید بود که کودتاچیان به دست و زبان ما مهمترین رسانه فارسی را بی اعتبار نکنند. شماری از بهترین فرزندان ایران و بهترین رسانه پردازان و روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان اسم و رسم دار ایرانی در بی بی سی فارسی کار می کنند. حمله بی وجه به بی بی سی ما را از یک سرمایه بزرگ انسانی و اجتماعی محروم می کند. من کاملا موافقم که ایرانیان باید به دنبال تلویزیون ملی خود باشند و مدام از پستان بی بی سی شیر رسانه ای نخورند و به آن آویزان نباشند اما کاملا مخالفم و حتی بشدت مشکوک ام که در نبود چنان رسانه ملی فراگیری بی بی سی را به زمین بزنیم و بی اعتبار کنیم و مدام متهم اش کنیم. این کار نه خردمندانه است نه منصفانه. مگر کدام ایرانی بودجه بی بی سی را تدارک می کند که این قدر خود را نسبت به آن محق می دانیم؟ بی بی سی رسانه ای است که سیاست های حرفه ای خود را دارد و شانتاژ کردن فقط باعث می شود از آنچه موجود است محروم شویم و مرز دوست و دشمن را مخدوش کنیم.

این رفتارها حتی کسانی را که بخواهند برای ایجاد یک رسانه ایرانی فراگیر اقدام کنند دلسرد می کند. زیرا با خود خواهند گفت اگر این جماعت اینقدر با بی بی سی که هیچ سهمی در بودجه اش ندارند حق به جانب رفتار می کنند فردا با یک رسانه ایرانی که فرضا در آن سهم و سهام داشته باشند چگونه رفتار خواهند کرد؟

بهتر است قدر آنچه را داریم بدانیم و داشته های دیگر هم بنیاد کنیم. بر آب بنیاد نمی توان کرد. با خراب کردن بی بی سی هم تلویزیون تازه ای ساخته نخواهد شد. مثبت بیندیشیم و به ناشناس ها و تازه آمده هایی که کسی آنها را نمی شناسد و پشت ده تا وبلاگ اند که هر کدام از یک ماه تا سه ماه بیشتر سابقه ندارند اما هزار جور ادعا و سرو صدا دارند اعتماد نکنیم. هر کاری برای ساخته شدن و پیش رفتن به فکر و فرهنگ و زمان نیاز دارد نه به جوسازی و هیاهو. 

Send to    Friend's Email:
Your Email : 
 
آدرس دنبالک اين نوشته
http://www.malakut.org/cgi-bin/mt33/donbalak.cgi/5461
نقد و نظر

من میگم همه مردم باید روشن فکرانه به مسئله نگاه کنند ما نیازی به کشورهای دیگه نداریم درسته ولی کشورهای دیگه هم به دلایل مختلف و مشکلات جدید که در دنیا رخ داده هیچ وقت دخالت نمی کنند این مردم بودن که نظر و عقیده خودشونو گفتن و باز مردم بودن که کشته شدن و باز مردم بودن که کشتن و این در هر جامعه ای شکست محسوب می شود که مردم به جان مردم انداختن من به عنوان ایران متاسفم و شرمم می اید بگم ایرانیم ما بیشتر شدیم شبیه مغولها تا ایرانیان باز هم متاسفم و این بی بی سی است که توانست بدون طرفداری از کسی خبر روز را به ما بدهد چون صدا سیمای ما هیچ خبری را اعلام نمیکند و این هم جای تاسف دارد

Posted by: mina at August 19, 2009 5:34 AM



به هر حال در جوامع سنتی و زاییده استبداد همیشه از یک چیزی باید ترسید و آن ترسیدن هم آنقدر بزرگ یا کوچک شمرده می شود که همه چیز را یا سیاه و یا سفید می بینند و یا این طرف و یا از آن طرف می افتد . و نکته مهم اینست که در اینگونه جوامع به درستی صورت مسئله طرح و پرداخته نمی شود تا راه حل درست برای برخورد با آن سنجیده شود بلکه هماره صورت مسئله پاک می شود که مخالفین فکر می کنند قضییه تمام شد در صورتیکه نشده و آتش زیر خاکستر است و موافقین حریص تر می شوند برای دستیابی و آتش بیار معرکه . که این همان نکته است که خرد جمعی برای بررسی یک پدیده اتفاق نمی افتد و بجای آن تنازع جایگزین می شود . همین است که در حال حاضر بحرانش گلوی جامعه را می فشرد . مثلا بی بی سی را در درجه اول باید یک رسانه دید و در درجه دوم سو و سمت آن را باید بررسی کرد و بعد به نتیجه رسید که چه باید کرد اول از بعد رسانه و دوم از بعد سمت و سو و سپس راهکار . چیزی که در جامعه استبداد زده ما دیده نمی شود .

Posted by: حکیم at August 2, 2009 1:23 PM



سلام. روز خوش . من به عنوان يك ايراني مسلمان به دوستانم توصيه ميكنم براي آگگگگگگگاهي و درك بهتر به سخنان كافر و مسلمان راستي و چپي بزرگ و كوچك و زن و مرد گوش فرا دهيد و هرگز قضاوت نكنيد . بلكه همراهي و ياري كنيد . هر انساني ديد و تفكري منحصر به خويش دارد . به عقايد احترام بگذاريد و مرگ كسي را نخواهيد . به هر صدا و تصويري چه ايران چه آمريكا چه بي بي سي دقت كنيد و تفكر كنيد . راست و دروغ از هم كاملا تميز داده خواهد شد . اما اشتباه ديگران را به آرامي و با دليل محكمه پسند البته محكمه انساني و همه پسند پاسخ دهيد . مطالعه كنيد كه هر چه ميكشيم از بي سوادي ماست . حق آزادي را به همه بدهيم و براي همه بخواهيم . چه بي سواد چه باسواد چه با حجاب چه بي حجاب ... به خدا تمام مردم دنيا انسانند و فقط شيعيان ايران و لبنان و فلسطين انسان نيستند بلكه اين جهان براي تمام انسانها خلق شده است . بياييم خود بزرگ بين و خود انسان بين نباشيم و عاشق تمام انسانها باشيم تا عاشق ما باشند . انسانها را با عقايدشان دوست بداريم تا ما را دوست بدارند . جوانان و دانشجويان هر كشوري آينده سازان كشورشانند . پس به آينده سازانمان احترام گذاريم و همچون كودكان خود خواه و زياده خواه نباشيم . آينده براي آينده سازان و آيندگان است و ظلم و ظالم هميشه در تاريخ شكست خورده ي مظلومان است . پس از تارخ درس بياموزيم . ميدانم و خوب آگاهم كساني كه در دين اسلام و در خطر افتادن دينشان و دينمان زياده رويهاي بيجا و بدون تفكر كرده اند حتي يك بار به تفكر سخنان بسيار وزين علي عليه السلام را نخوانده و به آن انديشه نكرده اند . اي كاش اينچنين نبود . من پس از 20 سال كسب دانش در دانشگاههاي كشورم و زندگاني با مردم اين ديار ميدانم و ميبينم كه نخبگانمان گوشه گيري پيشه كردند و يا رفته اند و اين به معناي نابودي وطن است . اي كاش مردمانمام كمي بيشتر تفكر ميكردند و كمي به خارج از اين ديوار سفر ميكردند و كمي كتابهاي تاريخي ميخواندند و ....افسوس .

Posted by: محمدجواد پويان at July 28, 2009 11:00 AM



باید توجه داشت که بی بی سی فارسی تو ایران دفتر نداره که بتونه خبر های تظاهرات رو خیلی دقیق و سریع منتشر کنه
درضمن تو این اوضاع که بازار شایعات داغه و تخم مرغ به سمت سفارت بریتانیا پرت می کنن نمی شه انتظار داشت که خیلی سریع باشه طبیعی است که احتیاط کنه که یه وقت خبر غیر مستند نده

Posted by: امین at July 23, 2009 5:27 AM



افای جامی عزیز این ها که متهم می کنن یک رسانه را به جانبداری و در مخیله شان هم جایی برای اینکه رسانه ایی سعی در بی طرفی داشته باشد، دیده نمی شود صرفا از روی جهل است و یا فرصت طلبی.
گویا آنها نمی دانند که جهان عزمش را جزم کرد که به جهانی سازی دست یازد و حتی جهانی شدن و البته یکی از اهداف اصلی آن همزیستی مسالمت امیز است.
بی بی سی با همه بدی هایش از شبکه هایی که این آفابان ملاحظه می فرمایند سرتر و برتر است.

Posted by: ارش at July 15, 2009 1:22 AM



بی بی سی یا همان مرکز سخن پراکنی بهاییت فقط به فکر منافع دولت انگلیس است اگر این انگلیسیهای خبیث در ماجرای اعتراضات مردمی دخالت بی جا نمی کردند الان ما به حق خودمان رسیده بودیم . مرگ بر انگلیس

--------------------------
خب این چطور مرکز بهائیتی است که از مهاجرانی و کدیور تا کرباسچی و گنجی از نگهدار تا آجودانی از عبادی تا کاتوزیان همه در آن جا دارند و حرف می زنند؟ اگر این بهائیت باشد درود بر بهائیت! این از صد تا رسانه مسلمان مدعی دروغگو و تنگ نظر بهتر است. - سیب

Posted by: Anonymous at July 13, 2009 11:37 AM



کاش دوستانی که انقدر اصرار دارند تا ثابت کنند وظیفه ی بی بی سی چیست، کمی به افرادی که این تحریکات رو شروع کردند انتقاد می کردند که با خردورزی از شهرتشون استفاده کنند، فراموش نکردیم خبرهای اشتباه آقای نبوی رو که الان به نوعی خودش رو به خاطر دوستان فیس بوکش فردی با نفوذ در کل ایران می دونه و هر روز نظراتش بیشتر شبیه کانال های لوس آنجلسی میشه.ایشون اصرار داشتند که آقای موسوی دستگیر شدند به عنوان مثال!
شاید این دوستان ترجیح می دهند که بی بی سی هم مثل پیج ایشون در فیس بوک عمل کنه و بعد از چند روز هیچ کدام از خبرهاش قابل اعتنا نباشند.

Posted by: سا at July 13, 2009 6:51 AM



مهدی! من حاضرم قسم بخورم که اين نوشته کيهان عليه تو را حسين درخشان نوشته است
http://www.kayhannews.ir/880422/2.htm#other210

--------------------------
اینکه چه کسی آن را نوشته بر من روشن نیست و نشانه ای هم ندارم که او را بشناسم. ولی معلوم است که بدجوری ناراحت شده اند که لجن مال کردن بی بی سی با مخالفت روبرو شده است. برای اینها حتی نمی توانم دعا کنم که خدا شفاشان بدهد. - سیب

Posted by: محمدرضا at July 12, 2009 7:53 PM



1- من جوابی در سوال از اینکه "مگر مردم باید در راه اندازی مالی یک رسانه سهیم باشند تا آن رسانه به نفع آنها حرکت کند" را از اینجا نگرفتم.

2- مخاطب عامی و غیر متخصص هم این روزها می فهمد که سی ان ان و بی بی سی چقدر در عملکردهایشان و در پوشش خبری این روزها متفاوت عمل کرده اند.

3- اگر پوشش خبری سی ان ان و دعوت از کارشناسان و تحلیل تاریخی و سیاسی اوضاع ایران نبود خیلی از حرکت های دست جمعی ایرانیان در اینجا ( نورت امریکا ) شکل نمی گرفت. سی ان ان جانبدارانه عمل نکرد فقط اطلاع رسانی می کرد و خوب مردم هم یک پنی به این رسانه پرداخت نمی کنند که به قول شما شرمنده لطف آن باشند


4- برای من خیلی جالب بود که دوستان و همکاران کانادایی که در دور و اطراف بودند بهتر از ما از وقایع ایران خبر دار شدند. کسانی که در حالت عادی به چیزی غیر از هاکی و پیتزا و آبجو فکر نمی کردندهمراه با مردم در اجتماعات اینجا شرکت می کردند.

Posted by: Anonymous at July 12, 2009 4:13 PM



ممنون که جواب کامنت من رو دادید.

Posted by: مانی at July 12, 2009 1:25 PM



دوست گرامي،

اولن BBC رسانه دولت انگليس هست و بيشتر از هرچيزي تابع مقررات و به دنبال منافع اين دولت و كشور انگليس.

دومن ما نمي‏گوييم BBC هر خبر نادرستي را تاييد و به مردم دنيا منعكس كنه و يا بشه صداي جنبش مردم ايران يا مانند انقلاب 57 بشه صداي رهبران انقلاب خارج از كشور، همين كه رعايت اصول حرفه‏اي و بي‏طرفي خودش را حفظ كنه و اخبار سالم و به روز را به مردم منعكس كنه براي ما كافي.
يعني چيزي درست 180درجه متفاوت با اتفاقي كه در 18تير امسال در اين شبكه افتاد.

سومن اينكه بودجه آنها را ما نميدهيم درست ولي دليل هم نمي‏شود بنابه فرموده شما چون بودجه آنها را نميدهيم پس در مقابل تمام سياستهاي آنها در قبال ايران ساكت و موقر و نظاره‏گر باشيم و بگوييم چون فعلن رسانه مستقل نداريم يا بودجه يك يورو از بودجه آن را تامين نميكنيم با لبي خندان و دلي قرص و شاد گوش جان بسپاريم عكس‏العملي نشان ندهيم.

و در آخر همانگونه كه زمان افتتاح BBC به احترام حرفه‏اي بودن و شكل نوين آن كلاه از سر برداشتيم و آن را ستوديم و تشكر كرديم ، زماني هم كه اين شبكه يا هر شبكه و شخص ديگري تعادل و بي‏طرفي خود را حفظ نكند يكصدا اما مودبانه به آن و مسولانش اعتراض خواهيم كرد،و اين را حق خود مي‏دانيم.

Posted by: مسعود at July 12, 2009 12:22 PM



آقای مهدی جامی اگر شما هم اکنون باز هم در یک بخش فکاهی در حوالی مهدکودک زیگزاگ سرکار گذاشته نشده بودید باز هم همین را می نوشتید یا سکوت می کردید یا تایید؟ نان به نرخ روز خوردن هم حدی دارد، خجالت بکشید

--------------------------------
البته نان مهد کودک خوردن و فکاهی نوشتن و مسخرگی در سیرک شرف دارد هزار بار به نان خون مردم را خوردن و تایید آدمخواران کردن. من نان از هنر خود می خورم شما نان از کجا می خورید؟ - سیب

Posted by: مریم at July 12, 2009 12:19 PM



جدا اگر بي بي سي بي اعتبار شودماازنان خوردن مي افتيم آن وقت چه كسي بايد خرج ومخارج مارا تامين كند آخر زن وبچه نان مي خواهند وبي بي سي هم خبر خدا اين جاسوس ها رالعنت كند كه نمي گذارند ما كار خود رامطابق ميل ارباب انجام دهيم اي نامردها !!.سايت شماهم كه خوب بلد است نظرات را بدلخواه خود منشر كند انشالله اگر دومطلب اخير من منتشر نشود درسايت ديگري خواهم گفت كه شماها چقدر آدم هاي مخالف سانسور هستيد!!!

-----------------------------------
خدا شفا بدهد. این تفکری که هر حرفی را ناشی از پول می بیند چقدر وحشتناک است. این خدایی پول و اصالت پول است گویی حقیقتی و عقل و تدبیری وجود ندارد. شما از کی پول گرفته ای برادر؟ - سیب

Posted by: اكبر at July 12, 2009 10:51 AM



می‌خواستم یه کامنت دیگه بنویسم که چون طولانی بود به صورت یک پست در وبلاگم منتشرش کردم. اگه فرصت داشتی (و دوست داشتی) لطفا بخون.

Posted by: رها at July 12, 2009 9:47 AM



http://docs.google.com/View?id=dgqndrjz_0d7gdq8gs

دولت اسبتداد صغیر دولت مستعجل بود و خشونت شدید، ریاکاری دینی و نخبه کشی و بی برنامگی کودتا گران سلسله ای از وقایع را موجب شد که فقط یکسال و اندی پس از کودتا، آزادیخواهان تهران را فتح و در ۲۵ تیرماه سال ۱۲۸۸ محمدعلی شاه را از سلطنت خلع کردند. دادگاهی با حضور علما و مشروطه خواهان تشکیل شد و شیخ فضل الله نوری را به اعدام محکوم کرد.

مسلماً در میان روزهای دردآور و غمگین بسیاری که در تاریخ ایران زمین وجود دارد، فروگذاشتن و فراموش کردن روز شاد و غرورآمیز پیروزی مشروطه خواهان و پایان دوران استبداد صغیر به دور از انصاف است. دست بر قضا، پنجشنبه ۲۵ تیرماه امسال، دقیقاً صدمین سالگرد پایان استبداد صغیر و پیروزی نهائی مشروطه میباشد. بهل امید را در دلهای آزادۀ هموطنان خود زنده نگهداریم و حماسه سازی پدران و مادرانمان در دفاع از آزادی را با هم جشن بگیریم

Posted by: Anonymous at July 12, 2009 9:22 AM



آقای جامی . فکر می کنم این نوع واکنش به بی بی سی ناشی از همان توهم تاریخی دایی جان ناپلئونی ایرانیان است. در این قضیه هم که می دانید از مقام رهبری گرفته تا مخالفان دو آتشه اش در این یک مورد خبیث بودن انگلستان اتفاق نظر دارند. وقتی پارازیت بر روی امواج بی بی سی قطع شد ذهن توطئه نگر دوستان خود بخود فعال شد. بالاترین را ببینید...
----------------------
فکر می کنم مبارزه با تفکرات رسوب کرده در میان مردم و خشونت طلبی و پرتوقعی و رفتارهای دوگانه مثل اینکه هم بی بی سی را بکوبی و هم بی بی سی را پناهگاه بدانی کار سختی است که باید به طور جدی به آن فکر کرد. - سیب

Posted by: فرهاد at July 12, 2009 6:02 AM



سلام
شما توی این قضیه بی طرف باش .حداقل توی این وبلاگ.
مردم توقع داشتن 18 تیر رو که براشون مهم بود پوشش بده.خبر بده. گرم کنه.هزارتا کار دیگه .
( من این روزها هیچ شبکه ماهواره ای برای دیدن ندارم.نمی دونم چه اتفاقی افتاده)
مردم آسیب دیده وزخمی وتحت فشار هستن اصلا درست نیست توی این شرایط از بودجه صحبت کرد .هرکسی ندونه شما باید بدونید که اگه
این موجودات پلید حکمرانی نمی کردند شاید ایرانی ها می تونستن بودجه ای بیشتراز بی بی سی برای یک شبکه بذارن.
صحبت از بودجه برای ایرانیی که از ثروت عمومی کشور سهمی نداره یه کم بی انصافیه
حالا کی گفته وچی گفته ؟همه اینها رو از دوست دونستن بی بی سی بدونید وتوقع کمک داشتن از یک دوست همین .
مردم تنها هستن واحتیاج به کمک دارن .
شما نباید این حرف هارو بزنین هر تهیه کننده دیگه ای می تونه این حرف رو بزنه ولی شما نه.من در شما درد دیدم.
چرا بی بی سی ساکت بود توی یه روز مهم، به شما وحرفه تون وگردانندگان بی بی سی ربط داره نه مردم واین وبلاگ.اگر فکر می کنید ربط داره، نه نداره من ربطی با نوشته های این وبلاگ ندیدم.
شاید بجای گله از پر توقعی مردم رنگارنگ (مردمی که شاید توی اونها دزد باشه وخلافکار باشه وپر از عیب های مختلف باشه ولی احتیاج به التیام داره)از خشونت ایران وکارمندهای سفارت بریتانیا حرف می زدید بهتر بود.از رابطه ها وبده بستونهای دولتها.

هر چند راه برای بی بی سی و مردم ایران برای ارادت به هم بسته نیست.
مردم هستن بی بی سی هم هست . شرایط برای هر دو بهتر می شه.
تو حال وهوای دیگه ای بودم که با دیدن این نوشته تموم حالم فرو کش کرد.
بگذریم.

مردم شاکی از بی بی سی زندانی دارن .
اگه تنونستم دوباره امروز میام.

هرچی که بوده این "زیرا دلسردی" مال شما نیست حتی اگه بدتر از بی بی سی با شما بکنند.
مردم رو دوست داشته باشیم حتی مردم بد شاکی حق به جانب.نیروی اصلی توی مردمه.

-----------------------
دوست داشتن مردم به این است که بگوییم مراقب باشید دیگران حرف شان را از دهان شما نزنند. - سیب

Posted by: Anonymous at July 12, 2009 4:55 AM



جدا وقتي به نوشته هاي شمانگاه ميكنم وتاريخ گذشته ملل رابررسي ميكنم ميبينم درهمه زمان ها عمله واكره بي جيره ومواجب استعمارگران درجوامع بوده اند واگر كشورهاي تا ابد زيرچكمه ظالمان وديكتاتوران همه چيزشان راازدست داده اند وجود افرادي مثل شماها بوده كه يا خودرا به نفهمي ميزنيد ويااينكه .... شما استعمار پيررانشناخته ايدكاش اقلا يك
كتاب ميخوانديدوقدري به ميهن خود فكرميكرديد

--------------------------------
من فکر می کنم تا زمانی که امثال شما هستند که نمی توانند فکر معقول بفرمایند متاسفانه راه برای مبارزه با همان استعمار هم بسته است. این تفکرات دایی جان ناپلئونی که در حکومت هست متاسفانه در میان ملت هم فراوان است. - سیب

Posted by: اكبر at July 12, 2009 4:38 AM



آیا کامنت من نرسیده یا سانسور شده است؟

Posted by: مانی at July 11, 2009 10:55 PM



اقای جامی یاداوری می کنم شما یک اریای ایرانی هستید هر جای دنیا که باشید نه جیره خور کشور های دیگر یادتون باشه بی بی سی که شما از اون حمایت می کنید یک رسانه دولتی بریتانیا می باشد کگه از مالیات مردم انگلیس تهمین مالی می شود که هدف اصلی ان تامین منافع مردمان انگلیس می باشد نه مردم ایران شما که خودتون در رادیو زمانه بودید میدونید که هر جه رسانه ی بخواهد بی طرف باشد با قوانین اون سازمان یا رسانه متمایل به اراده اون کشور می شود که بی بی سی نیز از این قضیه استثنا نمی باشد ما مردم داخل ایران تنها هستیم رسانه مثل cnn در امریکا نداریم از در صد بی طرفی که شاید بتوان ایراداتی به این رسانه نیز وارد است اما می شودگفت ناچیز هست .شاید پول این کشور ها زیر زبان شما مزه کرده خدا دانند
اشک
------------------------------
اخوی آریایی، اینکه تو فکر کنی من به خاطر پول حرف می زنم یک انحراف فکری است برای خودت و توهین به من. اگر من و امثال من نتوانیم جلو تندروی ها بایستیم چه کسی باید بایستد. فرق سرکار با حکومتی ها چیست که همه را به جیره خواری متهم می کنند؟ بروید دهانتان را آب بکشید. کمی عقل تان را به کار بیندازید و قبل از اینکه دهانتان را برای دادن هر نسبتی باز کنید کمی فکر کنید. - سیب

Posted by: ashk at July 11, 2009 8:42 PM



کار به جایی رسیده که سایت الف هم چیزی در این مورد نوشته، مسلما نباید بی بی سی رو بی اعتبار کرد؛ اما تغییر رویه ای که داده مشهوده، کاش شماهایی که با بی بی سی همکاری می کنین به جای اینکه بیاین بگین بی اعتبارش نکنین دلایل این تغییر رفتار مشهود رو
بگین. ماها به بی بی سی نیاز داریم ولی به بی بی سی که اعتبار حرفه ایش رو حفظ کنه

-------------------------
من با بی بی سی فارسی همکاری ندارم. ولی ده سالی در بی بی سی کار کرده ام و روش کار ان را می شناسم و به آن احترام می گذارم. کار من رسانه است و از دید رسانه ای نگاه می کنم. ضمن اینکه نگران ام کودتاچیان و افراطی های راست و چپ که دل خوشی از بی بی سی ندارند حرف شان را از زبان من و شما بزنند. از این که گذشت بی بی سی حتما باید به موضوع توجه کند و با روشی که دارد فکر می کنم پاسخی هم برای این دست انتقادها دارد و ارائه خواهد کرد. اما ما هم باید توقعات خودمان را معقول کنیم. بی بی سی رسانه ملی ما نیست. - سیب

Posted by: محمد جواد شکری at July 11, 2009 8:13 PM



آقای جامی،
تغییر شیوه ناگهانی BBC در مهمترین موقع (شنبه 30 خرداد) بدون هیچ توضیحی باعث این مساله شده. اگر محدودیت دارند چرا اطلاع رسانی نمی کنند؟ وقتی هیچ کاری نمی کنند خوب بازار شایعه داغ می شود. این که آدم دو موضع کاملاً متفاوت در 2 روز بگیرد و تظاهر هم بکند که هیچ اتفاقی نیفتاده همان کار صدا و سیماست که مخاطب برایش ارزشی ندارد. اگر مخاطب برای BBC مهم است باید شفاف برخورد کند.

-----------------------
این حرف کاملا بجا ست که رابطه رسانه و مخاطب باید دو طرفه باشد و رسانه به توضیح رفتارهای خود بپردازد. - سیب

Posted by: مهران at July 11, 2009 7:58 PM



ایرانی ها هیچ وقت دست از پر توقعی بر نمی دارند و تصورشان از بی بی سی فارسی این است که هر چه خبر از این جا و آنجا پیدا می شود اینها بیایند توی رسانه ی معتبرشان بگویند و هیچ فکر نمی کنند به این بازار وحشتناک شایعه و اینکه بی بی سی سعی می کند اخبار دقیق را پخش کند و یه شایعات دامن نزند و همینطوری هم مدام بهشان گیر می دهند که دخالت می کنید در ایران چه برسد به اینکه 24 ساعته اخبار ایران را پوشش بدهند.

Posted by: مهدیه at July 11, 2009 2:49 PM



من تا چند ماه پیش با سایت بی بی سی همکاری می کردم و حالا به دلائل شخصی رابطه ام موقتا قطع شده. از کسانی که در بی بی سی کار می کنند و دوستانم هستند خبر دارم که هزار و یک محدودیت که دولت ایران براشون ایجاد کرده و مقررات سفت و سخت خود بی بی سی در مورد اطمینان از صحت خبر و تصویر باعث شده بنظر بیاید سرعت بی بی سی در گزارشهای ایرانش کم شده . مثلا ایران به APTN که از ایران برای همه جهان تصویر می فرستد دستور موکد داده که اگر از این تصاویر در بی بی سی یا VOA ستفاده شود، بلافاصله دفترش را خواهند بست. یا به تک تک کسانی که از داخل ایران با بی بی سی مصاحبه می کردند وزارت اطلاعات دستور داده که مطلقا دیگر حرف نزنند و الا... مثال روشن و اعلام شده هم شمس الواعظین است که بهش گفته شده فقط حق دارد با شبکه های غیرفارسی زبان مصاحبه کند. ایناها رو اگر ملت شهیدپرور بدونند حرف بی مایه علیه بی بی سی نمی زنند. شماها فیلم و عکس بفرستید و صادقانه هم کار کنید اگر نشون ندادند ایراد بگیرید.دوستم تو بی بی سی می گفت مجاهدین خلق با هویتهای جعلی روزی هزاران عکس و فیلم غیرمستند برای بی بی سی و سایر رسانه ها می فرستند که باید بشدت مواظب جعلیات افرادی مثل اینها هم بود. در ضمن همون شب هجده تیر هم که می گن بی بی سی بی توجه بود من خودم ملایر بودم و دو تا گزارش بین 5 تا هفت دقیقه دیدم که بی بی سی در مورد همون روز پخش کرد. کمی هم انصاف خوبه. اگه کسی ندیده تقصیر خودشه.

Posted by: علی ایرانی at July 11, 2009 2:02 PM



آقای جامی عزیز بنده "دروغ و اراجیف" را در مورد رادیو و تلویزیون داخل ایران عرض کردم (منظور همان صدا و سیمای جمهوری ایلامی)و نه بی بی سی فارسی. وقتی آنها درست را به گوش مردم نمیرسانند. وظیفه بی بی سی فارسی سنگین تر است ولو اینکه بنده و امثال هیچ سهمی در بودجه راه اندازی آن نداشته باشیم.ما حق داریم اخبار درست را به موقع بشنویم آن هم بی بی سی که در خارج از ایران قرار دارد. لطفن یک بار دیگر کامنت قبلی من را بخوانید.ممنون از لطف شما.
-----------------------
بی بی سی کانالهای مختلفی برای ارتباط با مردم و مخاطبانش دارد. نقد خودتان را از همان کانالها با انها مطرح کنید. صحبت من این است که این نقدها نباید بی بی سی را بی اهمیت و بی اعتبار جلوه دهد. - سیب

Posted by: دیبا at July 11, 2009 1:29 PM



تنها رسانه‌ي قابل اعتماد و البته فراگير فارسي، بي‌بي‌سي است... منتقدان، درباره‌ي اين رسانه، كلي‌گويي مي‌كنند و عيب و ايراد‌هاشان مستدل نيست؛ منطقي نيست بگوييم فلان رسانه ابزار دست امپرياليسم است يا خبيث است يا...
من در اين مدت نديدم از اين رسانه‌، حتا يك گاف كوچك منعكس كنند؛ كاري كه در مورد شبكه‌هاي بندتنباني لس‌آنجلسي، كراراً انجام مي‌دهند!

Posted by: مهران.م at July 11, 2009 10:16 AM



مگه برای انتقاد از یه رسانه حتما باید بابت‌اش پول داد و درش سهیم بود؟
صحبت سر اینه که بی‌بی‌سی خودش رو نقطه‌ی ثقل رسانه‌های آزاد و حرفه‌ای می‌دونه و طبیعیه که بیشتر از سایر رسانه‌هایی که هم‌چون ادعاهایی ندارن، زیر ذره‌بینه.

--------------------------
زیر دره بین بودن عیبی ندارد. ولی تا اینجا من یک مورد هم نقد درست و قانع کننده نشنیده ام. رفتار دوستان ایرانی مثل کسانی است که سیبی را گاز می زنند و می اندازند و می روند سراغ سیب دیگر بدون اینکه باغ خودشان باشد! - سیب

Posted by: رها at July 11, 2009 7:14 AM



من فکر می کنم بی بی سی بخاطر اینکه دولت انگلیس رو از دخالت در امور داخلی ایران تبرئه کنه این روش رو در پیش گرفته. اینطوری دیگه حکومت ایران نمی تونه کشورهای غربی رو به دخالت در اغتشاشات ایران متهم کنه.

--------------------------

کدام روش؟ - سیب

Posted by: همایون at July 11, 2009 3:07 AM



من شدیدن به بی بی سی فارسی انتقاد دارم و آن هم اینکه پوشش خبریش از وقایع اخیر ایران از 10 تا 12 روز پیش به شدت افت کرده. درست است که من به عنوان ایرانی بودجه بی بی سی را تدارک نمی بینم ولی جناب آقای جامی خود را محق می دانم که رسانه خبری چون بی بی سی خبرها را به هنگام و در موقع نیاز بدهد...مگر نه اینکه یکی از اهداف بی بی سی فارسی برای استفاده فارسی زبانان و کشورهای فارسی زبان که کمتر به ابزار اطلاعات دسترسی دارند به راه انداخته شده؟ زمانی که مردم کشور من در خاک و خون میغلتند و رادیو و تلویزیون داخل کشور هم فقط اراجیف و در,غ به خورد خلق الله میدهد من نیاز به صداقت بی بی سی و شرافت اطلاع رسانیش دارم و محق میدانم خودم و امثال خودم را تا اخبار بی کم و کاست به دستمان برسد. نه اینکه بعد از دریافت خبر ها از هزار و یگ گوشه، هنوز با کمال ناباوری صفحه خبری بی بی سی فارسی (در مورد ایران) همانی هست که بوده و تلویزیون هم مرتب مستند پخش میکند و انگار نه انگار که در مملکتی که برای آنها این برنامه ها تدارک دیده شده است نا آرامی است...
------------------------
انتقاد را موردی و عینی باید مطرح کرد. کلی گویی کسی را قانع نمی کند. اراجیف و دروغ یعنی چه؟ چرا باید بی بی سی یکباره از رسانه مورد علاقه جنبش به رسانه دروغ تبدیل شده باشد؟ این منطقی است به نطرتان؟ - سیب

Posted by: دیبا at July 11, 2009 2:34 AM



حق کاملا با شمااست. من البته معتفدم در مواقع که پوشش خبری بی بی سی به واقعیت کمتر نزدیک است تا حدی که به چشم بعضی مغرصانه میاید، می توان و باید به جای اعتراض پر هیاهو و بی فایده با فرستادن ایمیل و گذاشتن نظر انتقاد خود را مطرح کرد و تا حد امکان این آن را با اخبارصحیح فیلم و عکس مستدلل کرد.
تا زمانی که رسانه آزاد خود را نداریم ما مصرف کننده این رسانه هستیم که سیاستهای خود را دارد و نباید آنرا با تریبون آزاد جنبش سبز اشتباه گرفت....

Posted by: سپیده at July 11, 2009 2:02 AM



سلام،
همیشه منطقی و خردمندانه مینویسی. در مورد این موضوع هم کاملاً با شما هم عقیده هستم و خوشحالم که در این جو احساسی ، افراد منطقی هم یافت میشود.
موفق باشی

Posted by: نازنین at July 11, 2009 1:34 AM



من جدا طرفدار نوشتن مقاله ی در باب اعتراضات خام به بی بی سی بودم. سوال من این است که مگر در جریان تظاهرات جنبش سبز علیه کودتای احمدی نژاد و بقیه، بی بی سی تبدیل به بلندگوی این جنبش، خواسته و یا نخواسته تبدیل نشده بود؟ تا جای که شهردار لندن به ستایش از موثریت بی بی سی پرداخت. مگر ویدیوهای تظاهرات، اخبار مداوم و پوشش لحظه به لحظه ی تظاهرات و جنبش مردم بی بی سی را به رسانه ی اصلی جنبش سبز تبدیل نکرده بود؟ چه شد که بی بی سی اکنون مورد انتقادهای غیر منصفانه قرار می گیرد و با بی مهری در پی بی اعتباری اش هستند؟

Posted by: خالد at July 11, 2009 12:41 AM


نظر دهيد









اطلاعات به خاطر سپرده شود؟









 
پيوند  
دنبالک 0
نقد و نظر 32
چاپ کن
بفرست