:: قصه های ايرانی - نشرچشمه
::  قصه های ايرانی - تعارف و اصرار
:: آخرالزمان در تاکسی
:: رابطه نوسازی و دود
:: نوسازی شاه و آخوند ندارد
:: ميان قرآن و موسيقی رپ
:: نوسازی جمهوری
:: هيپوتزهايی در باره آمريکا - 3
:: هيپوتزهايی در باره آمريکا - 2
:: باز رو سوی بخارا می کنم
:: زندگی در ارتفاعات
:: دقيقه سکوت
:: درختان دوشنبه 80 ساله شدند
:: دانی کجاست جای تو؟ خوارزم يا خجند
:: دانی کجاست جای تو؟ خوارزم يا خجند
:: فقر و ثروت
:: تولدی ديگر
:: سمرقند خشک لب
:: در سفر
:: شطرنج نيويورک
:: بادبان های سفيد
:: نقشه گنج
:: چای و چشم سياه و آفتاب
:: سمت غربی تر جهان
 
 
گفتگویی ویدئویی با آموزشکده توانا در باره زندگی و کنشگری  |:|   شهرآشوبی رسانه ای راه مبارزه با جمهوری اسلامی نیست  |:|   بخارا؛ رسانه نجبای ایرانی  |:|   توئیت هایی که می تواند شما را از کار بیندازد  |:|   واژه نامه کوچک مهاجرت، تبعید و آوارگی  |:|   فروغ در بریندیزی؛ برای ساخت فیلم کوتاه  |:|   قفل ارسطو، کلید حافظ، و ایمان آشوری  |:|   جامعه کلنگی یا ضعف تئوری تاریخی؟  |:|   رسانه، مرکز و پیرامون، وحدت و کثرت  |:|   تاریخ شفاهی رسانه: گفتگو با مهدی جامی  |:|   [بايگانیِ لينکدونی]
 
 
 
 

حلقه ملکوت
دفتر زمانه
سايت فيلم چرخ و فلک
خدا و انسان در گودر، لندن: اچ اند اس مدیا، 2011
ادب پهلوانی، تاریخ ادب دیرینه ایرانی از زرتشت تا اشکانیان، تهران: ققنوس، 1388
منطق الطیر رسانه های خرد
انشاالله طبقه متوسط را به خاک خواهیم سپرد
چرا استیو جابز ایرانی نبود؟
به سوی ضد-انقلاب آینده
در باره شریعت و عقلانیت
وبلاگ ایرانی: 60 هزار سردبیر
هند در هویت ایرانی
شبهای موسیقی در ریگستان سمرقند - ویدئو و عکس
از شهر خدا تا شهر دنیا
شراب نیشابور
سکس، جنسیت و عشق در ایران
زندگی خصوصی و عرصه عمومی، سوی ناگفته زندگی ایرانی
ورقی چند از تاریخ گل و گلفروشی در ایران
سیمین و شعر طلایی اش
کارت پستالهایی از تاجیکستان
سمرقند
فرهنگ تاجيک
چهره های فرهنگ تاجيک
تاجيکان از چشم دوربين
بهشت تقسيم شده
مثل نان سمرقندی
از سمرقند تا دوشنبه
هويت تاجيکی
لينکستان تاريخ ايران
Wong Kar Wai
HAWCA
Alan Sokal
Davlatmand and Whirling Tajik Dancers
The Prokudin-Gorskii Photographic Records
آرزو بر باد - پی‌دی‌اف
 




 
April 22, 2006  
هيپوتزهايی در باره آمريکا - پاره يکم  
 

1 آمريکا کشور مهندسان و معماران است. تمدن آمريکايی بيش از فيلسوفان متاثر از بلندپروازی های معماران شهری است. تمدن آمريکايی يعنی معماری. يعنی مهندسی.

2 آمريکا هيچ نيازی به فيلسوف ندارد! رورتی کاملا درست می گويد. آمريکا اما فلسفه راديکالی دارد. راديکاليسم آمريکايی در ساختمانهای عظيم جلوه گر می شود. اين فلسفه ای بسيار ماترياليستی است. اگر بتوان گفت راديکاليسم ماترياليسم است!

3 اما آمريکا جامعه ای مذهبی است. من ترجيح می دهم مذهب را نه در عقايد که در اموری که در آن تبلور يافته بشناسم. اگر اين را ملاک بگيريم دين آمريکايی پرستش عظمت است. عظمتی سرگيجه آور. عظمتی که در معماری های شگفت، طول پلها، بلندی سقفها و کم ستون بودن آنها، آسمان-خراشها، بزرگی آدمها و سايزهاشان، بزرگی طرحهای ستاره ای و فضايی و سينمايی جلوه گر است. مذهب آمريکايی چشم را پر می کند.

4 معماری آمريکايی زيباست. اما زيبايی اش کيوبيکال است. در همسايگی گراند زيرو Ground Zero در نيويورک ساختمانی هست شبيه کارهای کليسايی قرن هيجدهم و نوزدهم. اما با کلی مکعب مستطيل های عظيم احاطه شده است. فرکانس مکعب مستطيل زياد است. اين زيبايی کيوييکال را بايد کوبيسم آمريکايی ناميد. زيباشناسی زمختی دارد که خاص عصر جديد آهن، يا دقيقتر: تيرآهن، است. آهن گچ و آجر و سنگ نيست که انحنا در آن زيبايی بيافريند.

5 کوبيسم آمريکايی نشانه زيباشناسی آمريکايی و بنابرين روحيه آمريکايی است. مذهب مختار آمريکائيان است. متافيزيک آمريکايی فيزيک است.

--------
* قول نمی دهم که اين گزاره ها بی تغيير بمانند.
--------
نيز:
تخيل و فرهنگ آمريکايی


Send to    Friend's Email:
Your Email : 
 
آدرس دنبالک اين نوشته
http://www.malakut.org/cgi-bin/mt33/donbalak.cgi/839
نقد و نظر

سلام، موقعیت سرزمینی آمریکا ، وسیع بودن سرزمین و عظیم بودن ذخائر معدنی و...باعث نوعی ایجاد حس بی نیازی تقریبا مطلق آمریکا از بقیه دنیا شده است، شاید یکی از دلایل بروز جاه طلبی و غرور آمریکایی همین باشد.آمریکا می تواند مدل جالبی از پذیرش تکثر هم باشد..از نوشته های خوبتان ممنون.موفق باشید.

Posted by: کلاشینکف at April 23, 2006 12:58 AM



تجربه دلپذيري كه من از اين جامعه داشتم روح اميد به آينده بود. چيزي كه تو ايران از دستش داده بودم. وقتي مي بيني همكلاسيت مرد يا زن 75 ساله هست كه به شوق پيدا كردن كار بهتر يا ارتباط بيشتر با نوه هاش در حال ياد گرفتن اينترنت هست, اين به من تازه وارد نيرويي ميده عجيب و ناب.

Posted by: Leva at April 22, 2006 9:29 PM



اين قسمت آخر را كه متافيزيك آمريكايي فيزيك است را خيلي پسنديدم. بعدا كه برگشتي بهت ايميل مي زنم. خوش باشي.

Posted by: حرف حساب at April 22, 2006 8:54 PM



سلام غير از اين گفته ها بگوييد ميان اولين ملاقات با يك كشور با ملاقاتهاي بعدي چه تفاوتي است و ميان كسي كه چند روز براي اولين بار جايي را مي بيند با كسي كه چند سال مي بيند ؟ زياد ديده شده چه فرقي دارد ؟ يعني يك جاي بكر با جايي مثل امريكا كه به ميليونها تصوير تقسيم شده ؟ بيننده چطور ؟امريكاي ديده شده از چشم سيبستان با غير سيبستان چه فرقي مي كند ؟ و بسيار سوال ديگر .

--------
* سوالهای بجايی است. سعی می کنم در يادداشت هايم بگنجانم. - سيبستان

Posted by: نشانه at April 22, 2006 3:33 PM



سلام آقای جامی عزیز
خوش آمده اید.
می دونید به نظر من زیبایی کیوبیکال معماری آمریکایی ترکیبی است از نظمی منطقی در ذهن+ تخیل جاه طلبانه که مشخصه تمدن آمریکایی است.ای بسا سرگیجه آور بودن آن عظمت ها نیز نماد برد و دامنه این تخیل و جاه طلبی است.

Posted by: نی لبک at April 22, 2006 10:02 AM



دوست عزیز آیا پسر شما هم وبلاگ نویس است و اگر بله آدرس آنرا بنویسید


* علی وبلاگ نمی نويسد چون ظاهرا به بحث های عمومی با رفقايش روی وب بيشتر علاقه دارد! سايتی دارند که اختصاص به بحث دارد و عضو می گيرد و به زبان انگليسی است. گاهی آن و گاهی آف شده است ولی اخيرا براه است. - سيبستان.

Posted by: سارا at April 22, 2006 7:58 AM


نظر دهيد









اطلاعات به خاطر سپرده شود؟









 
پيوند  
دنبالک 0
نقد و نظر 6
چاپ کن
بفرست