:: فرزانه های تاجیک
:: باز رو سوی بخارا می کنم
:: چرا در ازبکستان انقلاب نمی شود؟
:: دروغ تاريخ را بی معنا می کند
:: يلدا با انار سمرقندی
:: درختان دوشنبه 80 ساله شدند
:: سينمای مردمانی فقير اما با غرور
:: دانی کجاست جای تو؟ خوارزم يا خجند
:: طيف رنگين صداهای آسيای ميانه
:: آواز همسايگان
:: خاتمی، انار و خلعت
:: روشنه و منوره، طراحان مد تاجيک
:: سهم شادی را فراموش نکن
:: تاجيکستان پاره ناشناخته تن ايران
:: در سوگ بخارای شريف
:: نمونه نثر امروز افغانستان
:: دانشگاه پهلوی شيراز در کابل و دوشنبه
 
 
گفتگویی ویدئویی با آموزشکده توانا در باره زندگی و کنشگری  |:|   شهرآشوبی رسانه ای راه مبارزه با جمهوری اسلامی نیست  |:|   بخارا؛ رسانه نجبای ایرانی  |:|   توئیت هایی که می تواند شما را از کار بیندازد  |:|   واژه نامه کوچک مهاجرت، تبعید و آوارگی  |:|   فروغ در بریندیزی؛ برای ساخت فیلم کوتاه  |:|   قفل ارسطو، کلید حافظ، و ایمان آشوری  |:|   جامعه کلنگی یا ضعف تئوری تاریخی؟  |:|   رسانه، مرکز و پیرامون، وحدت و کثرت  |:|   تاریخ شفاهی رسانه: گفتگو با مهدی جامی  |:|   [بايگانیِ لينکدونی]
 
 
 
 

حلقه ملکوت
دفتر زمانه
سايت فيلم چرخ و فلک
خدا و انسان در گودر، لندن: اچ اند اس مدیا، 2011
ادب پهلوانی، تاریخ ادب دیرینه ایرانی از زرتشت تا اشکانیان، تهران: ققنوس، 1388
منطق الطیر رسانه های خرد
انشاالله طبقه متوسط را به خاک خواهیم سپرد
چرا استیو جابز ایرانی نبود؟
به سوی ضد-انقلاب آینده
در باره شریعت و عقلانیت
وبلاگ ایرانی: 60 هزار سردبیر
هند در هویت ایرانی
شبهای موسیقی در ریگستان سمرقند - ویدئو و عکس
از شهر خدا تا شهر دنیا
شراب نیشابور
سکس، جنسیت و عشق در ایران
زندگی خصوصی و عرصه عمومی، سوی ناگفته زندگی ایرانی
ورقی چند از تاریخ گل و گلفروشی در ایران
سیمین و شعر طلایی اش
کارت پستالهایی از تاجیکستان
سمرقند
فرهنگ تاجيک
چهره های فرهنگ تاجيک
تاجيکان از چشم دوربين
بهشت تقسيم شده
مثل نان سمرقندی
از سمرقند تا دوشنبه
هويت تاجيکی
لينکستان تاريخ ايران
Wong Kar Wai
HAWCA
Alan Sokal
Davlatmand and Whirling Tajik Dancers
The Prokudin-Gorskii Photographic Records
آرزو بر باد - پی‌دی‌اف
 




 
June 8, 2004  
اين بهشت دلگير  
 

در مترو چشمانم را می بندم تا اين مردم را کمتر ببينم. زيبايی شناسی انگليسی را خوش ندارم. شايد انگليسی هم نيست ولی اينجا مسلط است. دخترها شلخته لباس می پوشند. تنبان پسرها دارد از پايشان می افتد. موها به شکل بوميان آفريقايی آرايش شده هر تار آن به قطر يک شاخه نازک است. دامن کوتاه دخترها اصلا دلبری نمی کند سهل است که آدم از اينهمه بی سليقگی در کوتاه پوشی که بايد سکسی از کار درآيد و نيامده حيران می ماند.

امروز پس از دوسه روز بازگشت و تامل در تفاوتهای آسيای ميانه و اين جزيره سابقا کبير که ذهنم را به خود مشفول داشته به اين نتيجه رسيدم که اينجا بد جوری هر کس در جای خود در جا می زند. و اين را البته حسن می داند. اما من حسن مردم آسيای ميانه را در اين می بينم که هر کسی آرزوی پيش رفتن دارد. درست بگويم آنجا مردم می خواهند از طبقه اجتماعی خود به طبقه ای که برتر می دانند و می بينند انتقال يابند. تحرک اجتماعی زياد است. به تعبير ديگر در مردم آرزو زنده است. اينجا کسی آرزو ندارد. هر کس جايی دارد و در همانجا خوش است. به اين البته می گويند دموکراسی!

در اروپا به روايت انگلستان هر کس هر چه هست خوب است. الگويی برای وضع برتر وجود ندارد -وضع برتر؟ برتر يعنی چه؟!- بجز همان که  رسانه های همه گير همه فن حريفی که تا نوک دماغ خودشان و رفقاشان را می بينند از خود جماعت يا حتی گروههای معينی از آنها می گيرند و بين همين جماعت بی آرمان و بی آرزو  باز-توزيع می کنند. فردا مرده است. از نشاط حقيقی که ناشی از پويايی و اميد به رسيدن است نشانی نيست. نظم دلگير همه را محافظه کار کرده است. هيچ کس تغييری را خواهان نيست. من نمی دانم اين کدام بهشت است که می گويند در اروپا هست يا بوده است. بوده است شايد. اما زمانی دور.

دلبستگی من به عالم انقراض يافته سوويتيک هم شايد تا حدودی ناشی از همين باشد که آن زمان که شوروی زنده بود هر دو طرف شرق و غرب می کوشيدند چيزی را اثبات کنند و همين به آنها و جامعه آنها گرمی و تحرک و آگاهی و نظمی دلپذير می بخشيد.

در شرق هنوز چيزی از آن تلاش و آرمان هست. در غرب اما ديگر خبری نيست.


Send to    Friend's Email:
Your Email : 
 
نقد و نظر

با دقت تحليلت را خواندم. خيلي برايم جالب بود.

Posted by: vahid at June 15, 2004 2:23 PM



جای تعجب نيست. هست؟

Posted by: مجتبی at June 8, 2004 12:02 PM



[ghobaar-e 'gham beravad haal khosh shavad Hafez
to aab-e dideh azin rah-gozar darigh madaar]

baa khazaan-e aarezoo hashr-e Bahaaram kardeh-and
az shekast-e rang tchoon sobh aashkaaram kardeh-and

taa negaahi gol konad, mi-baayadam az ham godaakht
tchoon hayaa, dar mazra'e-e hosn aabyaaram kardeh-and

bahr-e emkaan khoon shod az andisheh-ye jolaan-e man
moj-e ashkam, bar shekast-e del savaaram kardeh-and

man nemidaanam khiyaalam yaa ghobaar-e heyratam
tchoon saraab az door, tchizi, 'etebaaram kardeh-and

jelveh-haa birangi-yo aa'iineh-haa bi-emtiyaaz
heyrati daaram tcheraa aa'iineh-daaram kardeh-and

dast-gaah-e zakhm-e mahroomist sar-taa-paay-e man
baskeh tchoon mozhgaan beh tchashm-e khish khaaram kardeh-and

mi-ravam az khod nemidaanam kojaa khaaham rasid
mahmel-e dardam beh doosh-e naaleh baaram kardeh-and

bish azin natvaan beh bargh-e men-nat-e hasti godaakht
yek negaah-e vaapasin nazm-e sharaaram kardeh-and


baa kodaamin zar-reh sanjam aab-rooy-e 'etebaar
aan-ghadar hitcham keh az khod sharm-saaram kardeh-and

booy-e vasl-e kist Bidel! golshan-aaraay-e omid
paay-taa-sar y'as boodam, entezaaram kardeh-and

mehr negaah-daaraad, (yek rah-gozar) Bamdad R. Y.
.

Posted by: bamdad at June 8, 2004 6:20 AM


 
پيوند  
نقد و نظر 3
چاپ کن
بفرست