:: مدرنيسم ايرانی: تبديل دايره به خط
:: سياست اخلاقی، سرگشتگی و رياکاری
:: شوک انتخاباتی اکتبر
:: شارون مبشر صلح
:: روياهای هسته ای ما ايرانيان
:: اجماع جهانی: بيزاری از جنگ و اشغال
:: ايران جمهوريخواهان دموکرات شده را نمی خواهد
:: معمای خشونت و اسلام در چشم برنده نوبل ادبی
:: انديشه های روز
:: پروژه پشتونیزه کردن افغانستان: تحليلی خلاف آمد رسانه ها
:: نتيجه نهايی
:: حسين شريعتمداری: مرد عنکبوتی
:: ارزش های رسانه ای سايت های اصلاح طلبان
:: آيا مدرنيسم سکولار خصلت مسيحی دارد؟
:: کنفورميسم و مدرنيسم
:: کودکانی که ديگر بزرگ نمی شوند
:: حکمت سياسی سيستانی
:: اسرائيل در همسايگی ما
:: دموکراسی از راه زور، اشغال و خشونت عريان
:: هيچ اشغالگری دلش به حال ما نمی سوزد
:: مصدق مسلمان سکولار
:: مردان نامرئی
:: انفجار در استانبول
:: راه صلح برتر از جنگ
 
 
گفتگویی ویدئویی با آموزشکده توانا در باره زندگی و کنشگری  |:|   شهرآشوبی رسانه ای راه مبارزه با جمهوری اسلامی نیست  |:|   بخارا؛ رسانه نجبای ایرانی  |:|   توئیت هایی که می تواند شما را از کار بیندازد  |:|   واژه نامه کوچک مهاجرت، تبعید و آوارگی  |:|   فروغ در بریندیزی؛ برای ساخت فیلم کوتاه  |:|   قفل ارسطو، کلید حافظ، و ایمان آشوری  |:|   جامعه کلنگی یا ضعف تئوری تاریخی؟  |:|   رسانه، مرکز و پیرامون، وحدت و کثرت  |:|   تاریخ شفاهی رسانه: گفتگو با مهدی جامی  |:|   [بايگانیِ لينکدونی]
 
 
 
 

حلقه ملکوت
دفتر زمانه
سايت فيلم چرخ و فلک
خدا و انسان در گودر، لندن: اچ اند اس مدیا، 2011
ادب پهلوانی، تاریخ ادب دیرینه ایرانی از زرتشت تا اشکانیان، تهران: ققنوس، 1388
منطق الطیر رسانه های خرد
انشاالله طبقه متوسط را به خاک خواهیم سپرد
چرا استیو جابز ایرانی نبود؟
به سوی ضد-انقلاب آینده
در باره شریعت و عقلانیت
وبلاگ ایرانی: 60 هزار سردبیر
هند در هویت ایرانی
شبهای موسیقی در ریگستان سمرقند - ویدئو و عکس
از شهر خدا تا شهر دنیا
شراب نیشابور
سکس، جنسیت و عشق در ایران
زندگی خصوصی و عرصه عمومی، سوی ناگفته زندگی ایرانی
ورقی چند از تاریخ گل و گلفروشی در ایران
سیمین و شعر طلایی اش
کارت پستالهایی از تاجیکستان
سمرقند
فرهنگ تاجيک
چهره های فرهنگ تاجيک
تاجيکان از چشم دوربين
بهشت تقسيم شده
مثل نان سمرقندی
از سمرقند تا دوشنبه
هويت تاجيکی
لينکستان تاريخ ايران
Wong Kar Wai
HAWCA
Alan Sokal
Davlatmand and Whirling Tajik Dancers
The Prokudin-Gorskii Photographic Records
آرزو بر باد - پی‌دی‌اف
 




 
April 15, 2004  
معنای راه حل های يکجانبه  
 

بدون آنکه بخواهم يادداشتهای اخيرم همه سياسی از کار در آمده است. خب چه می شود کرد. انسان حيوان سياسی است. اما شايد هم به خاطر حوادث عجيب و تکان دهنده و دورانسازی است که حجم آنها گاه در يک دوره زمانی متراکم تر می شود. مثل همين روزها.


بهانه اين يادداشت مساله طرح جديد شارون است. برای شارون شايد عجيب نباشد که طرح های يکطرفه بدهد. يکطرفه به قاضی برود و راضی برگردد. اما گويا از آمريکا اين انتظار نبوده که از طرح شارون حمايت کند. آخر به هر حال آمريکاست و بايد پايبند به تعهدات جهانی باشد و حتی به تعهدات دولتهای قبلی در خود اين کشور. برای همين صدای اعتراض ها از کوفی عنان تا ديگران برخاسته است که قواعد را گوشزد می کنند. قواعد اما برای آدمهايی است که قدرت برابر دارند. آمريکا به تناسب قدرت نابرابر خود عمل می کند.


بوش بسادگی با گفتن اينکه ديگر شرايط مثل سابق نيست مهر تاييد خود را پشتوانه طرح شارون کرده است. طرح شارون به طور يکجانبه به حل و فصل مساله اسرائيل با فلسطينيان می پردازد. مرزهای 1967 را زير پا می گذارد، به آبادی های بزرگ يهودی نشين با حدود 250 هزار نفر جمعيت در کرانه غربی رود اردن مشروعيت می بخشد و مردمی و دولتی به نام فلسطين را ناديده می گيرد. اين يعنی خلاف همه اصول حقوقی پذيرفته شده و خلاف بسياری از تعهدات آمريکا و عرف بين المللی و توافقنامه های موجود.


ماجرای ديوار ساختن دور مناطق فلسطينی را هم به آن اضافه کنيد که ظاهرا با طرح های ديگری مثلا اخراج فلسطينيان شاغل و مهاجر در اسرائيل دنبال خواهد شد. و دولتی که اگر هم برپا شود اولا کوبيده زور و ارعاب و تخريب سه سال اخير است و بعد هم زندانی حصار، با مردمی که در دو قطعه سرزمين در دو سوی اسرائيل جدا از هم زندگی می کنند يعنی بيش از يک ميليون نفر در نوار غزه و نزديک به دو و نيم ميليون نفر در کرانه غربی رود اردن.


تاييد آمريکا بر اين مجموعه واقعا شايسته عنوان راه حل يکجانبه است. راه حلی که بدون حضور فلسطينی ها تدارک شده است و بر جانبداری آمريکا از اسرائيل بدون پرده پوشی های مرسوم تاکيد می کند. من آن را نشانه تازه ای می بينم از تعبيری که محافظه کاران آمريکايی از قدرت اين کشور می کنند و در حال عمل بر اساس آن هستند. در اين ديد و تعبير تازه آمريکا فعال مايشا است و تنها قدرت بزرگ جهانی.


به زبان ساده تر، جهان يک قطبی آمريکايی راه حل های يک قطبی و يکجانبه هم می خواهد. توجه کنيد که مساله کاملا به قدرت بر می گردد. توافق و پيمان و حقوق در برابر قدرت هيچ است. قدرت بلامنازع راه حلهايی را انتخاب می کند که قدرت فائقه خود را به رخ من و شما بکشد و در واقع نشان می دهد که چگونه قادر است راه حل يکجانبه و نامتعادل خود را بر ما تحميل کند. از اينجاست که در میِ يابيم چرا اتحاديه اروپا فورا با آمريکا از در مخالفت در می آيد . آنها معنای اين حمايت از راه حل های يکجانبه را می دانند.


Send to    Friend's Email:
Your Email : 
 
نقد و نظر

سلام. ... عيبي ندارد ما هميشه در كنار ايراني بودن مان سياسي هم هستيم ...

Posted by: آرش سیگارچی at April 16, 2004 10:17 PM


 
پيوند  
نقد و نظر 1
چاپ کن
بفرست