:: وزن کلمات
:: مانيفست ايرانی وبلاگ
:: چند نکته ساده در باره احتمال زن بودن شمس
:: زيباشناسی تلويزيونهای ايرانی خارج از کشور
:: ارزش های رسانه ای سايت های اصلاح طلبان
::  فهرست 100 روشنفکر برتر
:: مثل تکه ای از وطنی که برايمان باقی مانده است
:: جمهوريت، مشی اجتماعی و باقی قضايا
:: پريسا، نهال و بابک
:: نسل دريغ
:: تقويمی که از جولای شروع می شود
:: شرح روزهای از دست رفته ما - يک نقد
:: چشم مان به روی خودمان باز شده است
:: چگونه يک نامه تهديد به قتل را بخوانيم؟
:: روشن تر از خاموشی
:: چشم جهان بين
:: کرم ها و غول ها
:: Body language
:: از جهان بی نهايت تا حياط مدرسه افغان
:: يک روز با فيلسوف ايرانی
:: باز هم حافظه تاريخی
:: نقد شيوانی بر لوئيس
:: مولوی خوانی
::  شيوا
 
 
گفتگویی ویدئویی با آموزشکده توانا در باره زندگی و کنشگری  |:|   شهرآشوبی رسانه ای راه مبارزه با جمهوری اسلامی نیست  |:|   بخارا؛ رسانه نجبای ایرانی  |:|   توئیت هایی که می تواند شما را از کار بیندازد  |:|   واژه نامه کوچک مهاجرت، تبعید و آوارگی  |:|   فروغ در بریندیزی؛ برای ساخت فیلم کوتاه  |:|   قفل ارسطو، کلید حافظ، و ایمان آشوری  |:|   جامعه کلنگی یا ضعف تئوری تاریخی؟  |:|   رسانه، مرکز و پیرامون، وحدت و کثرت  |:|   تاریخ شفاهی رسانه: گفتگو با مهدی جامی  |:|   [بايگانیِ لينکدونی]
 
 
 
 

حلقه ملکوت
دفتر زمانه
سايت فيلم چرخ و فلک
خدا و انسان در گودر، لندن: اچ اند اس مدیا، 2011
ادب پهلوانی، تاریخ ادب دیرینه ایرانی از زرتشت تا اشکانیان، تهران: ققنوس، 1388
منطق الطیر رسانه های خرد
انشاالله طبقه متوسط را به خاک خواهیم سپرد
چرا استیو جابز ایرانی نبود؟
به سوی ضد-انقلاب آینده
در باره شریعت و عقلانیت
وبلاگ ایرانی: 60 هزار سردبیر
هند در هویت ایرانی
شبهای موسیقی در ریگستان سمرقند - ویدئو و عکس
از شهر خدا تا شهر دنیا
شراب نیشابور
سکس، جنسیت و عشق در ایران
زندگی خصوصی و عرصه عمومی، سوی ناگفته زندگی ایرانی
ورقی چند از تاریخ گل و گلفروشی در ایران
سیمین و شعر طلایی اش
کارت پستالهایی از تاجیکستان
سمرقند
فرهنگ تاجيک
چهره های فرهنگ تاجيک
تاجيکان از چشم دوربين
بهشت تقسيم شده
مثل نان سمرقندی
از سمرقند تا دوشنبه
هويت تاجيکی
لينکستان تاريخ ايران
Wong Kar Wai
HAWCA
Alan Sokal
Davlatmand and Whirling Tajik Dancers
The Prokudin-Gorskii Photographic Records
آرزو بر باد - پی‌دی‌اف
 




 
March 18, 2004  
ريخت شناسی قرآن  
 

نمی توانم در مقابل کسانی و آثاری که راه های تازه می روند و می گشايند احساس احترام نکنم. نمی دانم چقدر خوب يا بد انجام شده ولی همين که کسی کوشيده است بر اساس دانش نو به ام الکتاب فرهنگ ما يعنی قرآن بنگرد برای من بسيار قابل احترام است. به گمان من هر نسلی بايد سنت را به زبان خود و بنا به معارف زمان خود بازشناسی کند. در باره قرآن اين کار دشوارتر هم هست که هم موانع و حجاب های علمی و اجتماعی برای نزديک شدن به آن بيشتر است و هم سخت ترين بخش سنت برای بازخوانی نو است چرا که بايد با انبوه تفسيرها و برداشت های قديم روبرو شوی. باری سايت ايران فرهنگ در باره اين کار تازه در قرآن شناسی ( تهران: انتشارات ققنوس، 2003، چاپ اول) می گويد:

اين كتاب، تلاشي است براي بازنماياندن ويژگي هاي قصه گويي كتاب آسماني بيش از يك ميليارد انسان. «ريخت شناسي» برگرداني از كلمه morphology است كه اولين بار بوسيله «ولاديميرپراپ» در كتاب «ريخت شناسي قصه هاي پريان» به كار رفت. نويسنده در فصل نخست كتاب با عنوان «ريخت شناسي كهن الگويي قصه»، با پرداختن به يك قصه انتخاب شده، فرم آن را به گونه اي عيني و با تكيه بر انديشه هاي صاحب نظران بررسي كرده است. فصل دوم به روايت چند قصه از منظر ديگر كتب آسماني اختصاص دارد. در اين فصل خواننده با روايت قصه از منظر تورات و انجيل آشنا مي شود. در فصل پاياني، نخست آيات مربوط به هر قصه از سوره هاي مختلف استخراج شده و بنا بر چينش قرآني در امتداد هم قرار گرفته اند؛ سپس تك تك قصه ها، پس از تنظيم ترتيب ارائه اطلاعات، از منظر ريخت شناسي بررسي شده اند. در بررسي قصه ها، الگويي يكسان شناسايي نشده بلكه به هر قصه به شكل يك اثر مستقل نگاه شده است، با اين حال خواننده مي تواند ويژگي هاي عمومي شيوه قصه گويي قرآن را با توجه به آنچه آمده است خود دريابد. مجموعا دوازده قصه قرآني از منظر فرم و مضمون بررسي شده اند، بررسي كه مي تواند خوانشي محسوب گرد كه ساختار را نيز در خدمت تاويل متن مي شناسد و بر آن است كه متن را با ياري گرفتن از فرم بازخواني كند.

من کتاب را هنوز نديده ام ولی به غير از تازگی موضوع از دانستن اين نکته هم به هوش نويسنده آفرين می گويم که دنبال تحميل فرم خاصی بر قصه قرآن بر نيامده که اگر جز اين بود ريخت شناسی نبود. نتيجه ريخت شناسی مثل هر مطالعه علمی پسينی است يعنی هميشه پس از جمع کردن و تحليل همه ريخت ها و ساخت های موجود در حوزه مطالعه ممکن است.

قرآن ام الکتاب ماست و هم از اين رو سخت می ارزد کار کردن در شناخت اين اثر بی همتا در فرهنگ ما. من سالهاست که طرحی در باب سبک شناسی قرآن دارم و سالها پيش مقالتی هم در باب سبک شناسی و زيباشناسی مطالع سوره ها در قرآن نوشته ام که در مجله مشکات چاپ شد. سبک شناسی قرآن کار عظيمی است که بختياری بزرگ می خواهد انجام آن. اما کارهای کوچک تر و برش های مقطعی هم می توان زد تا مقدمات آن کار بزرگ فراهم گردد. کار استاد نازنين من دکتر پورنامداريان در کتابی که در باب مولانا نوشته و در آن نقبی به شناخت قرآن و نظم خاص آن زده از اين شمار است. ريخت شناسی دوازده قصه قرآنی هم چنين مقدمه ای است. من در اين کار يعنی توجه مدرن ادب شناسان به قرآن فضل پيشگامی را از آن هوشنگ گلشيری می بينم که به درک قصص قرآن علاقه مند بود چنانکه به درک قصص عرفانی ما و ديگر ساخت های سنتی قصه گويی ما. حقيقت آن است که ما تا قرآن را از ديد نو نشناخته باشيم چيزی در عالم مان بحقيقت نو نشده است.


Send to    Friend's Email:
Your Email : 
 
نقد و نظر

درباره قصص قراني 4 كتاب از جلال ستاري هست .
ايا او هم به راه ريخت شناسي رفته است؟

Posted by: hamed at April 25, 2004 3:43 PM



سلام
سال نو مبارك
يك انسان شريف و بزرگواري (ابن عربي)حدود هشت , نه قرن قبل
با يك ديد تازه و نو _البته براي زمان خودش , ولي در عين حال براي زمان ما _ به قرآن و داستانها و مفاهيمش نگاه كرده و آنها رو در نوشته هايش خصوصاَ در" فصوص الحكم"
بيان كرده است .
من شخصاَ براي شروع مطالعه در مورد ريخت شناسي قرآن دوست دارم بارها و بارها شروحي رو كه بر اين گنجينه عميق نوشته شده بخوانم.

Posted by: abbas at April 14, 2004 5:50 AM



سلام پيشاپيش عيد نوروز را خدمتتان تبريك ميگويم

Posted by: khers mehrban at March 19, 2004 7:19 PM


 
پيوند  
نقد و نظر 3
چاپ کن
بفرست