:: وزن کلمات
:: مانيفست ايرانی وبلاگ
:: چند نکته ساده در باره احتمال زن بودن شمس
:: زيباشناسی تلويزيونهای ايرانی خارج از کشور
:: ارزش های رسانه ای سايت های اصلاح طلبان
::  فهرست 100 روشنفکر برتر
:: مثل تکه ای از وطنی که برايمان باقی مانده است
:: جمهوريت، مشی اجتماعی و باقی قضايا
:: پريسا، نهال و بابک
:: نسل دريغ
:: تقويمی که از جولای شروع می شود
:: شرح روزهای از دست رفته ما - يک نقد
:: ريخت شناسی قرآن
:: چشم مان به روی خودمان باز شده است
:: چگونه يک نامه تهديد به قتل را بخوانيم؟
:: روشن تر از خاموشی
:: کرم ها و غول ها
:: Body language
:: از جهان بی نهايت تا حياط مدرسه افغان
:: يک روز با فيلسوف ايرانی
:: باز هم حافظه تاريخی
:: نقد شيوانی بر لوئيس
:: مولوی خوانی
::  شيوا
 
 
گفتگویی ویدئویی با آموزشکده توانا در باره زندگی و کنشگری  |:|   شهرآشوبی رسانه ای راه مبارزه با جمهوری اسلامی نیست  |:|   بخارا؛ رسانه نجبای ایرانی  |:|   توئیت هایی که می تواند شما را از کار بیندازد  |:|   واژه نامه کوچک مهاجرت، تبعید و آوارگی  |:|   فروغ در بریندیزی؛ برای ساخت فیلم کوتاه  |:|   قفل ارسطو، کلید حافظ، و ایمان آشوری  |:|   جامعه کلنگی یا ضعف تئوری تاریخی؟  |:|   رسانه، مرکز و پیرامون، وحدت و کثرت  |:|   تاریخ شفاهی رسانه: گفتگو با مهدی جامی  |:|   [بايگانیِ لينکدونی]
 
 
 
 

حلقه ملکوت
دفتر زمانه
سايت فيلم چرخ و فلک
خدا و انسان در گودر، لندن: اچ اند اس مدیا، 2011
ادب پهلوانی، تاریخ ادب دیرینه ایرانی از زرتشت تا اشکانیان، تهران: ققنوس، 1388
منطق الطیر رسانه های خرد
انشاالله طبقه متوسط را به خاک خواهیم سپرد
چرا استیو جابز ایرانی نبود؟
به سوی ضد-انقلاب آینده
در باره شریعت و عقلانیت
وبلاگ ایرانی: 60 هزار سردبیر
هند در هویت ایرانی
شبهای موسیقی در ریگستان سمرقند - ویدئو و عکس
از شهر خدا تا شهر دنیا
شراب نیشابور
سکس، جنسیت و عشق در ایران
زندگی خصوصی و عرصه عمومی، سوی ناگفته زندگی ایرانی
ورقی چند از تاریخ گل و گلفروشی در ایران
سیمین و شعر طلایی اش
کارت پستالهایی از تاجیکستان
سمرقند
فرهنگ تاجيک
چهره های فرهنگ تاجيک
تاجيکان از چشم دوربين
بهشت تقسيم شده
مثل نان سمرقندی
از سمرقند تا دوشنبه
هويت تاجيکی
لينکستان تاريخ ايران
Wong Kar Wai
HAWCA
Alan Sokal
Davlatmand and Whirling Tajik Dancers
The Prokudin-Gorskii Photographic Records
آرزو بر باد - پی‌دی‌اف
 




 
December 9, 2003  
چشم جهان بين  
 

بی آنکه بخواهم، اين سه يادداشت امروز از يک جنس درآمدند. روزنامه شرق مطلبی دارد با عنوان پيامبر شادی ها سهم تاجيک ها که بن مايه اش اعتراض به بی توجهی به زرتشت در ميان ايرانی ها يا در سياست های رسمی فرهنگی ايران است. اما آنچه برای من اسباب شگفتی است دو نکته است. اول اينکه نويسنده سواد چندانی در باره موضوع خود ندارد و مثلا خوارزم را به عنوان زادگاه زرتشت در تاجيکستان می داند که نيست و در ازبکستان است (ناصرخسرو را هم ايرانی می داند که بر اساس معيار های او نبايد ايرانی باشد چون زاده قباديان تاجيکستان است!) اما تاسف انگيزتر از آن اينکه بين تاجيکان و ايرانيان به مرزکشی فرهنگی می پردازد که بوی خاک پرستی دارد و باز هم محدود بودن سواد فرهنگی و تاريخی او را نشان می دهد چرا که تاريخ مشترک ايرانيان و تاجيکان را ناديده می گيرد يا نمی شناسد (حتی در شمال چين امروزی هم تاجيکان اند که زبان فارسی را حفظ کرده اند).

 اين که بگوييم در ايرانی بودن زرتشت ترديدی نيست و آن را پايه طعن در تاجيکان کنيم که چرا او را از خود می دانند و به بزرگداشت زرتشت پرداخته و می پردازند نشان از برهمآميختگی های متعدد دارد. من نمی خواهم به تاريخ زرتشت بپردازم و بگويم چون او در خوارزم زاده شد و در بلخ دين عرضه کرد و درياچه هامون را بستر آينده دين قرار داد به تمام معنا پيامبری متعلق به همه فارسی زبانان ديروز و امروز منطقه است.

من می خواهم بگويم که اين مرزکشی ها نشان می دهد که تا کجاها ما گرفتار فرهنگ تقليل و يکسونگری هستيم و چشم جهان بين خود را نابينا ساخته ايم. ايرانی بودن از کی تنها به چارچوب سياسی ايران امروز محدود شده است و اصلا از کی مرز فرهنگ های بزرگ و باسابقه با مرزهای متغير سياسی شناخته می شود؟ رفتارهای فرهنگی ما و قضاوت های فرهنگيان ما گاه تنها اسباب شرمساری است ( من در برابر دوست زرتشتی تاجيک و ايراندوست ام که امروز با در دست داشتن اين مقاله از من معترضانه می پرسيد چرا؟ هيچ نداشتم که بگويم). من از نويسنده که نمی شناسمش آنقدر تعجب نمی کنم که از روزنامه شرق. تنها روزنامه چاپ تهران که فکر می کنم به هر روز ورق زدن می ارزد.


Send to    Friend's Email:
Your Email : 
 
نقد و نظر

سلام دوست من . خسته نباشي. تازه صفحه ات را پيدا كردم و با لذت و ولع تمامي آنرا خواندم و از ته دل ميگويم خسته نباشي . پايدار و هميشه پيروز

Posted by: علي اكبر كرماني at December 12, 2003 3:13 AM



برای خرس مهربان می نويسم:

در غياب فضای علمی در فرهنگ عمومی ايران هرچيزی قابل رد و انکار يا قابل اثبات است. متاسفانه کسانی مثل آقای پور پيرار بر آشفتگی ذهنی کتابخوانهای کمتر ورزيده ايرانی می افزايند. او متوجه کم و کاستی هايی در گزارش های تاريخی ما و محققان معاصر شده است اما در نتيجه گرفتن از آين کاستی ها دلبخواهی رفتار کرده است. من رگه نازک نقد قابل قبولی در کارهای او می بينم ولی خواننده برای رسيدن به آن بايد از انبوهی از کج سليقگی ها و يکسويه نگری های او به سلامت گذشته باشد.

در باره زرتشت من کوشيده ام در "ادب پهلوانی" آرای مختلف را مطرح و نتيجه محتاطانه ای بگيرم. اما در اينکه او شخصيتی تاريخی دارد بی گمان ام. در نظر بگيريد که تاريخ همه پيامبران تا پيش از پيامبر اسلام ناروشن است و اين به زرتشت اختصاص ندارد. ولی ناروشنی آنها را غيرتاريخی نمی کند فقط می گويد که منابع کم و کاستی دارند.

در باره ابن نديم هم من آرای پورپيرار را نديده ام اما گمانم چيزی در رديف حرف های او در باره سعدی و ناصرخسرو است. من دريغ می خورم که کسی با سواد و کتابخوانی او چنين عمر خود و وقت خواننده را ضايع کند.

می شود که کسی به چيزی پی ببرد که ديگران تا حال به آن پی نبرده اند. اما معمولا سهم هر کسی از اين کشفيات خيلی محدود است. ولی کسانی چون پورپيرار تقريبا در باره همه چيز تاريخ ما مدعی کشف های تازه هستند. اين مرا به صداقت و صحت روش و بينش آنها مشکوک می کند.

Posted by: سيبستان at December 11, 2003 1:51 AM



سلام دوست عزيز ايا به راستي زرتشت وجود تاريخي داشته است ايا اثري از او محل تولد يا محل مرگ گور كتاب يا هر چيزي كه ان را ثابت كند وجود دارد . يك سئوالي هم از شما داشتم اقاي ناصر پور پيرار نوشته اند كه چيزي به نام كتاب فهرست النديم نداريم . من تمتم كتاب هاي بزرگان را كه مي خوانم اسمي از اين كتاب هست ايا واقعا ممكنه كه اين كتاب جعلي باشد و كسي تا حالا متوجه نشده باشد .ممنون

Posted by: khers mehrban at December 10, 2003 11:01 PM



سلام!
خيلي به شرق دل نبند كه اگر از نزديك باشي و ببيني خواهي ديد كه خانه‌اي‌ست از پاي‌بست ويران كه براي‌اش نمايي قشنگ جفت كرده‌اند!
آخر نشريه‌اي كه سردبيرش اشرافي به كارهاي دبيران‌اش نداشته باشد و همين‌طور دبيران‌اش نسبت به محتواي صفحات‌شان مسووليت درست و حسابي ندارند، چه تاملي برمي‌انگيزد!

Posted by: shin at December 10, 2003 6:26 PM



دوست خوبم.
امروز بخارای دهباشی رسيد. گفت و گو با شهزاده نظروا را خواندم. جدا از زبان شيرين و سبک دلنشين، آگاهی‌های سودمندی داشت از پاره تن ايران، سمرقند.

Posted by: کاتب کتابچه at December 10, 2003 2:27 PM



سلام. گوش تا گوش صندليهاي آرام/ يك سخنراني دست اول در مضرات فرياد.

Posted by: سيد علي ميرافضلي at December 10, 2003 8:30 AM


 
پيوند  
نقد و نظر 6
چاپ کن
بفرست