:: همشهری معين
:: در معنای لطافت و ادراک امر بلاکيف
:: ما مونولوگ می کنيم ديالوگ بلد نيسيتم
:: مدرنيسم ايرانی و آلودگی بيان هگلی
:: به اندازه تيراژ يک روزنامه ترک هم کاغذ روزنامه نيست
:: ايران جمهوريخواهان دموکرات شده را نمی خواهد
:: پروژه پشتونیزه کردن افغانستان: تحليلی خلاف آمد رسانه ها
:: حاشيه نشينی بزودی بزرگتر از متن شهرنشينی ما خواهد شد
:: سبک شناسی ابتذال در زبان و شعر - گام اول
:: اشتياق به هر آنچه ممنوع است؛ ايدئولوژی نسلی شورشگر
:: اين دو مصاحبه را از دست ندهيد
:: پست مدرنيسم مارک تجارتی روشنفکران
:: صنم
:: تشنج های عراق به سود آمريکاست
:: آگاهی، نه ايمان و بی ايمانی؛ مساله اين است
:: مصدق مسلمان سکولار
:: در عراق چه می گذرد؟
:: خرمای بم
:: شيرين عبادی امين زلزله زده ها می شود
:: سياست پيگيری مسائل حقوق بشر در ايران
:: يک نگاه ساده
:: نمونه ای برای شناخت ما
:: بانوی بهشت ما
:: آن صد دلار لعنتی
 
 
گفتگویی ویدئویی با آموزشکده توانا در باره زندگی و کنشگری  |:|   شهرآشوبی رسانه ای راه مبارزه با جمهوری اسلامی نیست  |:|   بخارا؛ رسانه نجبای ایرانی  |:|   توئیت هایی که می تواند شما را از کار بیندازد  |:|   واژه نامه کوچک مهاجرت، تبعید و آوارگی  |:|   فروغ در بریندیزی؛ برای ساخت فیلم کوتاه  |:|   قفل ارسطو، کلید حافظ، و ایمان آشوری  |:|   جامعه کلنگی یا ضعف تئوری تاریخی؟  |:|   رسانه، مرکز و پیرامون، وحدت و کثرت  |:|   تاریخ شفاهی رسانه: گفتگو با مهدی جامی  |:|   [بايگانیِ لينکدونی]
 
 
 
 

حلقه ملکوت
دفتر زمانه
سايت فيلم چرخ و فلک
خدا و انسان در گودر، لندن: اچ اند اس مدیا، 2011
ادب پهلوانی، تاریخ ادب دیرینه ایرانی از زرتشت تا اشکانیان، تهران: ققنوس، 1388
منطق الطیر رسانه های خرد
انشاالله طبقه متوسط را به خاک خواهیم سپرد
چرا استیو جابز ایرانی نبود؟
به سوی ضد-انقلاب آینده
در باره شریعت و عقلانیت
وبلاگ ایرانی: 60 هزار سردبیر
هند در هویت ایرانی
شبهای موسیقی در ریگستان سمرقند - ویدئو و عکس
از شهر خدا تا شهر دنیا
شراب نیشابور
سکس، جنسیت و عشق در ایران
زندگی خصوصی و عرصه عمومی، سوی ناگفته زندگی ایرانی
ورقی چند از تاریخ گل و گلفروشی در ایران
سیمین و شعر طلایی اش
کارت پستالهایی از تاجیکستان
سمرقند
فرهنگ تاجيک
چهره های فرهنگ تاجيک
تاجيکان از چشم دوربين
بهشت تقسيم شده
مثل نان سمرقندی
از سمرقند تا دوشنبه
هويت تاجيکی
لينکستان تاريخ ايران
Wong Kar Wai
HAWCA
Alan Sokal
Davlatmand and Whirling Tajik Dancers
The Prokudin-Gorskii Photographic Records
آرزو بر باد - پی‌دی‌اف
 




 
November 19, 2003  
خيزش نوين معنوی؟  
 

مطلب سعيد مستغاثی با عنوان خيزش نوين معنوی آنقدر خواندنی است که فکر کردم مقدمه اش را بگذارم همينجا. نوشته است:

راستش را بگویم ، خودم هم باور نمی کردم این نسل تا بدین حد به سوی شمایل و شعائر دینی گرایش پیدا کرده باشد . نسلی که می گویند هیچ اعتقاد و ایمانی ندارد ، تبلیغ می کنند که لاابالی است ، اباحه گری می نماید و...
اما شب های احیاء ماه رمضان امسال گویی بسیاری اسرار را بیرون ریخت ، باور نکردنی بود ولی حقیقت داشت که طیف وسیعی از جوانانی که سنشان مابین 18 تا 25 سال بود، جماعت احیاگر شب های قدر را تشکیل میدادند .
طیفی که در میانشان همه نوع تیپی به چشم می خورد ، از ریش دار و بی ریش گرفته تا مو بلند و آلامد تا کسی که می دانی عاشق موسیقی پاپ است و تا کسی که تا دیروز اینگونه شعائر را مورد انتقاد قرار می داده و یا به آن بی اعتنا بوده است . باور کردني نبود آن هجوم دانشجويان و دانش آموزان به نمايشگاه بين المللي قرآن که گويي مانند روزهاي نمايشگاه کتاب به غرفه هاي کتب علمي و کمک درسي يورش برده اند. ... ...

من اين سالها ايران نبوده ام. واقعا چه اتفاقی افتاده است؟ اين يک خيزش معنوی است حقيقتا؟


Send to    Friend's Email:
Your Email : 
 
نقد و نظر

متافانه بسيار خوشبينانه به اين مسئله نگاه كرده اند...خيزش معنوي ،بايد همراه با محوا گرايي باشد... وباشركت در يك مراسم كه روزي متفاوت داشته باشيم ...يا شركت در امري بخاطر جو گرفتگي و يا پناه از سر ياس براي ندبه و توبه...

Posted by: Behnam at November 23, 2003 12:25 AM



با سخنان کاتب عزیز تا حدودی مخالفم!
ايران اين سال‌ها خسته از ريا و مدح و در يک کلام اسلام فقاهتی از مرزهای ورود به جامعه‌ی سکولار گذشته و نسل جوان سرخورده از سال‌های آتش و خون و فقه ظاهر؛ حتا انقلاب دیگری را برنمی‌تابد و با تن دادن به قواعد بازی زندگی در جامعه‌ی فقه سالار، نهادهای موازی مطلوب خود را شکل می‌دهد: از تفريح و سرگرمی تا دين ؛ از آموزش تا حتا سکس؛ و پس از 2 خرداد و 18 تير سواری مفت به هيچ کس نمی‌دهد،حتا خاتمی!
نشانه‌های يک دولت ناکارآمد پيدايی نهادهای موازی‌ست. در ایران با آن همه دولت توبرتو، این حوزه‌ی خصوصی‌ست که دارد شکل می‌گیرد. انحطاط اخلاقی و رياسالاری برآمده از اسلام فقاهتی را که به همگان سرايت کرده می‌پذيرم؛ کاری هم به تبليغات دولتی دين ندارم ؛ اما حقیقت دارد که دین ديگری در حوزه‌ی خصوصی در برابر دين رسمی شکل گرفته است. تفصيلش باشد تا بعد

Posted by: صاحب زخمه at November 22, 2003 11:23 AM



خيزش معنوی معنای خاصی دارد دوست مهربان من. آن چه در ايران می‌بينيم رواج و گسترش آيين‌های مذهبی است که گاهی اشکال تازه‌ای هم به خود گرفته است. پشت پرده مجالس عزاداری مثلاً هيچ نشانی از معنويت نيست. آن چه شما خيزش معنوی انگاشته‌ايد در واقع نشانه تباهی معنوی و اخلاقی يک جامعه است، رواج رياکاری و تهی شدن دين از جان و جوهر خود و فروکاهش آن به مشتی آيين‌های اجتماعی است. ببينيد در ايران وقتی اعتکاف به عنوان يک عمل شديداً دينی و معنوی مايه امتيازهای اجتماعی می‌شود، البته رواج پيدامی‌کند. يا مداحی‌ها و روضه‌خوانی‌ها که بی‌گمان نشان دهنده فساد عميق اخلاقی و معنوی ما هستند. البته نمونه بسيار است. بنابراين جامعه ما دارای دينی بدون معنويت است. خيزش معنوی هم چندان ساده نيست. نه تعريفش و نه تحققش. اما تشخيص نبودش آسان‌تر است.

Posted by: کاتب کتابچه at November 21, 2003 7:31 AM


 
پيوند  
نقد و نظر 3
چاپ کن
بفرست