:: درون ذهن يک تروريست- آموزه يکم
:: همزيستی با اروپا، همزيستی در اروپا
:: ضدمقدس، تلويزيون و ترور
:: بعضی روزها
:: مانيفست ايرانی وبلاگ
:: حسين شريعتمداری: مرد عنکبوتی
:: جای چه کسانی در وب خالی است؟
:: حاشيه نشينی بزودی بزرگتر از متن شهرنشينی ما خواهد شد
:: استعاره های 22 تجاوز و قتل
:: اشتياق به هر آنچه ممنوع است؛ ايدئولوژی نسلی شورشگر
:: کنفورميسم و مدرنيسم
:: باز هم در باره کافه نادری ما
:: كافه نادرى نسل ما کجاست؟
:: بازار خودفروشی تهران
:: بازسازی جهان ما اگر شدنی باشد از بم آغاز می شود
:: آن 20 هزار نفر
:: ما هم مردمی هستيم
:: سکس، سنت، و قديسين
:: امنيت مکانيکی و امنيت الکترونيکی
:: شکستن اقتدار پدران
:: آينده از آن کيست؟
:: دست و دهان غربی
:: ريشه در باد
::  چرخ و فلک
 
 
گفتگویی ویدئویی با آموزشکده توانا در باره زندگی و کنشگری  |:|   شهرآشوبی رسانه ای راه مبارزه با جمهوری اسلامی نیست  |:|   بخارا؛ رسانه نجبای ایرانی  |:|   توئیت هایی که می تواند شما را از کار بیندازد  |:|   واژه نامه کوچک مهاجرت، تبعید و آوارگی  |:|   فروغ در بریندیزی؛ برای ساخت فیلم کوتاه  |:|   قفل ارسطو، کلید حافظ، و ایمان آشوری  |:|   جامعه کلنگی یا ضعف تئوری تاریخی؟  |:|   رسانه، مرکز و پیرامون، وحدت و کثرت  |:|   تاریخ شفاهی رسانه: گفتگو با مهدی جامی  |:|   [بايگانیِ لينکدونی]
 
 
 
 

حلقه ملکوت
دفتر زمانه
سايت فيلم چرخ و فلک
خدا و انسان در گودر، لندن: اچ اند اس مدیا، 2011
ادب پهلوانی، تاریخ ادب دیرینه ایرانی از زرتشت تا اشکانیان، تهران: ققنوس، 1388
منطق الطیر رسانه های خرد
انشاالله طبقه متوسط را به خاک خواهیم سپرد
چرا استیو جابز ایرانی نبود؟
به سوی ضد-انقلاب آینده
در باره شریعت و عقلانیت
وبلاگ ایرانی: 60 هزار سردبیر
هند در هویت ایرانی
شبهای موسیقی در ریگستان سمرقند - ویدئو و عکس
از شهر خدا تا شهر دنیا
شراب نیشابور
سکس، جنسیت و عشق در ایران
زندگی خصوصی و عرصه عمومی، سوی ناگفته زندگی ایرانی
ورقی چند از تاریخ گل و گلفروشی در ایران
سیمین و شعر طلایی اش
کارت پستالهایی از تاجیکستان
سمرقند
فرهنگ تاجيک
چهره های فرهنگ تاجيک
تاجيکان از چشم دوربين
بهشت تقسيم شده
مثل نان سمرقندی
از سمرقند تا دوشنبه
هويت تاجيکی
لينکستان تاريخ ايران
Wong Kar Wai
HAWCA
Alan Sokal
Davlatmand and Whirling Tajik Dancers
The Prokudin-Gorskii Photographic Records
آرزو بر باد - پی‌دی‌اف
 




 
May 19, 2003  
ماهی در خاک  
 

امروز درست هفت سال است که من در اين غربت وطن کرده ام. زندگی دوره های چندساله دارد. برای من هر دوره از پنج تا هفت سال طول کشيده تا تجربه ای را پشت سر بگذارم و وارد دور ديگری شوم. اين تقويم آدمی است. و بعد از آن که چند دوره از اين پنج هفت ساله ها طی کرد فرصتش يا نيروی حياتی اش به پايان می رسد و آن دوره پنج هفت صد يا هزار ساله را می آغازد.

در اين هفت سال غربت اين نکته بر من روشن شد که ميل عجيب ايرانيان برای مهاجرت يا گريز از سر فرار از تنگنا برای مغزها نيست که دليل ساده تر و ظاهرا پيش پا افتاده تری دارد می خواهند زندگی کنند. بی دغدغه محتسب. نگاه کنيد که آنها هر جا که وطن نباشد انگار خوشترند و تنها در چند کشور غربی جمع نشده اند. آنها عملا هر جا که ميسر شده را انتخاب کرده و جان خود برداشته گريخته اند گريخته اند تا نفسی بکشند.

اين خيلی انسانی است اما به قيمت گزافی تمام شده است. نسلی از ما پراکنده و پريشان شدند بی آنکه از اين پراکندگی مهاجرت و پريشانی غربت مثل ديگر مهاجران در ممالک ديگر سودی برای مردم خويش بدست کنند.

ما ارتباط روزمره و صميمی با مردم و زبان و فرهنگ خود را از دست داديم و از اين آنچه ارزيدنی باشد بدست نياورديم. ما نيامديم تا بخوانيم و بدانيم و حسن و عيب غربيان بشناسيم و بازگرديم تا از دانش خود برای وطن سياستی بسازيم و اقتصاد و بهداشتی يا مدرسه و دانشگاهی يا اکتشاف و اختراعی ارمغان بريم.
اين آرمان نسل های اول مهاجران ايرانی بود در اوايل قرن اما مهاجران پس از انقلاب يکسره ديگر بودند. مقايسه اينها و کار آنان از اينان طلبيدن نه ممکن است نه معقول.

از اينجاست که نه روزنامه و مجله ای داريم که روشنگری کند و نه حتی از رسانه های مدرن سهمی در خور داريم. چنانکه نه ادبيات جانانه و تاثيرگذار آفريده ايم و نه هيچ کار کارستان ديگری از ما سر زده است. فی الواقع ايرانيان داخل بوده اند که در اين سالها اگر کاری کرده اند کرده اند. ما اينجا چشم به آنها داشته ايم تا روزنامه ای راه بيندازند اقدامی بکنند کتابی درآورند و رونقی به کار فرهنگ دهند. ما اينجا هم ريزه خوار خوان وطن بوده ايم.


Send to    Friend's Email:
Your Email : 
 
نقد و نظر
 
پيوند  
نقد و نظر 0
چاپ کن
بفرست